Yle julkaisi nettisivuillaan viime vuoden lopulla artikkelin, jossa kouluttajamme Minna Martin esittelee kolme erilaista hengitys- ja rentoutusharjoitusta, joiden avulla pystyy herättelemään omaa vagushermoaan.

Vagushermo eli kiertäjähermo on tärkeä ihmiskehon parasympaattinen hermo, jolla on useita eri tehtäviä: se esimerkiksi hidastaa sydämen toimintaa ja hengitystä, lisää mahahapon eritystä, ohjaa luustolihaksia suussa sekä välittää tuntoaistimuksia muun muassa korvalehdestä ja korvakäytävästä.

Joidenkin koulukuntien mukaan sen stimulointi voi vaikuttaa myönteisesti eri sairauksien, kuten migreenin, ärtyvän suolen oireyhtymän, paniikkihäiriön, ahdistuneisuuden tai masennuksen, oireiden lieventämiseen. Vaikka vagushermon ulkoisen ärsytyksen tehosta ei ole selkeitä tutkimustuloksia tai näyttöä, jotkut tutkijat pohtivat sen mahdollisia hyötyjä esimerkiksi sairauksiin liittyvien psykologisten oireiden lieventämisessä.

Ylen artikkelin mukaan vagushermoa voi aktivoida tietynlaisen uloshengityksen avulla. Minna Martin esittelee artikkelissa kolme hengitys- ja rentoutusharjoitusta, joiden avulla voi kokeilla tätä vagushermon aktivointia:

  • Aktivoi vagushermoasi rentouttamalla kasvot ja leuat
  • Aktivoi vagushermoasi uloshengityksen jälkeisellä lepotauolla
  • Aktivoi vagushermoasi selinmakuulla tehtävällä kiertoliikkeellä

Harjoitukset kestävät muutamasta minuutista reiluun viiteen minuuttiin, joten niiden kokeilemiseen ei mene paljoa aikaa. Vagushermon aktivoimista voi siis kokeilla vaikka kahvitauon aikana, ennen nukkumaanmenoa tai kesken pahimman stressin, kunhan vain on mahdollisuus hetkelliseen rauhoittumiseen ja keskittymiseen.   

Lue lisää vagushermosta, siihen liittyvästä tutkimustiedosta ja harjoituksista Ylen artikkelista: Tärkein aivohermosi saattaa olla avain kehosi ja mielesi terveyteen.


Tutustu lisäksi Turun kesäyliopiston koulutuksiin, joissa Minna Martin on kouluttajana:

Tutustu myös koko koulutustarjontaamme.