Aika
13.01. – 26.02.2025
- Ma 13.1.2025 klo 17.00-18.30 verkossa, ei tallennetta, Maija Vännisen johdantoluento
- Viikot 3-5 itsenäistä opiskelua (kirjallisuus + luentotallenteet)
2. Fonologinen kehitys (Suvi Vehkavuori) tallenne
3. Leksikaalinen kehitys (Suvi Vehkavuori) tallenne
4. Morfologinen ja syntaktinen kehitys (Suvi Vehkavuori) tallenne - Ke 22.1.2025 klo 18.00-19.30, verkko-opetus, ei tallennetta, Suvi Vehkavuori
- Ke 29.1.2025 klo 18.00-19.30, verkko-opetus, ei tallennetta, Suvi Vehkavuori
5. Pragmatiikan kehitys (Maija Vänninen) tallenne
6. Lukemaan oppiminen (Raymond Bertram) tallenne - 1. opintoryhmätapaaminen ke 5.2.2025 klo 17.00-19.30, lähitapaaminen Turussa ja seminaari 1 (työn palautus kirjallisena 3 päivää aiemmin, PP-esityksen palautus seminaarin jälkeen)
7. Kouluikä ja nuoruus (Maija Vänninen) tallenne viikko 7
8. Aikuisuus ja ikääntyminen (Sonja Alantie) tallenne viikko 7 - Viikot 7-9 itsenäistä opiskelua (kirjallisuus + luentotallenteet)
- 2. opintoryhmäkokoontuminen ke 26.2.2025 klo 17.00-19.30, lähitapaaminen Turussa ja seminaari 2
- Moodle-kotitentti ke 12.3., 16.4. ja 28.5.2025 klo 18.00
Tavoite
Opiskelija tuntee varhaisen vuorovaikutuksen ja puheen ja kielen omaksumisen keskeiset elementit sekä perusteet kielen eri osa-alueiden, fonologian, leksikon, morfologian, syntaksin ja pragmatiikan kehittymisestä ja muuttumisesta elämänkaaren aikana.
Opintopisteet
5 op
Sisältö
Luennoilla esitellään kokonaiskuva kielenkehityksen elämänkaaresta: puhutun ja kirjoitetun kielen sekä kommunikaation kehityksen perusteet, keskeiset teoriat ja kielen eri osa-alueiden kehitys ja muutokset ikääntyessä. Harjoitustehtävissä opiskelija havainnoi kielellisiä ilmiöitä elämänkaaren eri vaiheissa tapausesimerkkien avulla.
Kouluttajat
Opettajat: yliopisto-opettaja Maija Vänninen
Tuutori: väitöskirjatutkija Viivi Kanerva
Suoritustapa
Osallistuminen opetukseen, opintoryhmätapaamiset ja seminaarit, seminaarityöt, kirjallisuus, lopputentti.
Kirjallisuus
- Niemitalo-Haapola, E., Haapala, S., Ukkola, S. & Dindar, K. (2020). Lapsen kielenkehitys: Vuorovaikutuksen, leikin ja luovuuden merkitys.
- Kunnari, S. & Savinainen-Makkonen, T. (2012). Pienten sanat. (s. 13-142)
- Menyuk, P, & M Brisk. (2005). ”Language Development and Education: Children with Varying Language Experiences”; Chapter 7: Language Development in Middle Childhood: Ages 9–13; Chapter 9: Language Development in Adolescence – The High School Years (Ages 13–18)
Moodle-alue aukeaa ainakin kurssitehtävien osalta viikolla 51, jolloin opiskelijat voivat alkaa miettiä tehtäviin sopivaa henkilöä (tehtävään A alle kouluikäistä lasta ja tehtävään B aikuista (20-30 v) ja vanhempaa ihmistä (60 +).
Emoyliopisto
Turun yliopisto
Lisätietoja
rehtori Mikko Suhonen, mikko.suhonen@turunkesayliopisto.fi, 044 720 1146