Palvelumuotoilun johtaminen – UPAMU1006

Kuvaus

Tällä opintojaksolla saat käsityksen, millä tavoin palvelumuotoilu liittyy oppimiseen, uteliaisuuteen ja motivaatioon. Keskusteluun rohkaisevat verkkoluennot käsittelevät erityisesti organisaatioiden ja yritysten sisäiseen kulttuuriin vaikuttavia tekijöitä. Saat näkemyksen, mistä asioista hyvä henkilöstökokemus ja johtaminen koostuvat sekä miten nämä liittyvät palvelujen muotoiluun. Voit innostua myös työpaikkasi strategian päivittämisestä palvelumuotoilun menetelmin. Ymmärrät, miten muotoiluajattelua voi organisaatiossa syventää ja laajentaa vaihe kerrallaan.

Jakson pääasia on pienryhmässä tehtävä palvelumuotoilun projektityö, joka voi niin halutessa kohdistua vaikkapa oman työpaikkasi kehittämisprojektiin. Inspiroiva päätös tällä jaksolla on projektitöiden esittelyt koko ryhmälle. Projektiharjoituksesta kirjoitettava raportti luodaan pienryhmän yhteistyönä.

Aika

21.11.2025 – 24.01.2026

Etäopetus Teamsilla:

  • 21.-22.11.2025 pe klo 16.30-21.15 ja la klo 9.15-16.15
  • 23.-24.1.2026 pe klo 16.30-21.15 ja la klo 9.15-16.15

Reaaliaikainen opetus Teamsilla, luentoja ei tallenneta.

Tavoite

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa

  • soveltaa palvelumuotoilun menetelmiä ja prosessia organisaation sisäisen toiminnan kehittämiseen
  • tunnistaa palvelumuotoilun ja kehittämisprojektien kytkökset koko organisaation toimintaan sekä strategiselle tasolle
  • hahmottaa palvelumuotoilun hyödyt tiimityöskentelyssä ja sisäisissä asiakkuuksissa
  • hyödyntää palvelumuotoilua monipuolisesti organisaation toimintamallien ja käytäntöjen kehittämisessä työntekijänäkökulmasta

Opintopisteet

4 op

Sisältö

Palvelumuotoiluosaaminen yrityksen toiminnassa, muotoilun strateginen osaaminen ja johtaminen, muotoilu yrityksen toiminnan kehittämisessä ja päätöksenteossa, kyky kommunikoida muotoilun merkitys ja mahdollisuudet organisaatiossa. Kurssi toteutetaan yritykselle tai organisaatiolle tehtävänä muotoiluprojektina, jonka opiskelijat toteuttavat ryhmätyönä. Kurssilla voidaan jatkaa ja syventää Muotoilu liiketoiminnassa tai Julkisten palvelujen muotoilu -kurssilla tehtyä kehittämisprojektia, jos se on mahdollista tai toteuttaa kokonaan uusi kehittämisprojekti. Projektia ja ryhmätyötä ohjataan luennoilla. Kurssin aikana ja lopuksi ryhmät esittelevät konseptinsa yrityksen/toimeksiantajan edustajille ja toisille ryhmille.

Kouluttajat

FT, kouluttaja, tutkija Marjo Kamila

Suoritustapa

Luennot, harjoitukset ja konseptiesittelyt (28 h), itsenäinen työskentely ryhmän kanssa, kirjallisuuteen tutustuminen, essee (80 h). Aktiivinen osallistuminen luennoille ja ryhmätyöhön. Hyväksytysti suoritetut harjoitukset, muotoiluprojektin lopputulosten esittely ja essee.

Kirjallisuus

  • Maula, H. & Maula, J. (2019). Design ja johtaminen. Helsinki: Alma Talent.
  • Stenros, A. (2014). Trumpettijoutsen: johtajuus muotoilussa, muotoilu johtajuudessa. Teoksessa S. Miettinen (toim.) Muotoiluajattelu. Helsinki : Teknologiainfo Teknova, 50-63.
  • Boyer B., Cook J. W. & Steinberg M. (2011). Recipes for Systemic Change. Helsinki Design Lab, Sitra.
  • Holston D. (2011). The Strategic Designer: Tools and Techniques for Managing the Design Process. HOW books.

Muu aiheeseen liittyvä ja oppimista tukeva kirjallisuus ilmoitetaan kurssilla.

Emoyliopisto

Lapin yliopisto

Muu informaatio

Opinjakso on osa Palvelumuotoilun perusopintoja (25 op).

Hinta

160 €

Opintomaksu koostuu kahdesta osasta (maksetaan verkkomaksulla Turun kesäyliopistoon):

  • Turun kesäyliopiston opintomaksu 150 € 
  • Lapin avoimen yliopiston opintomaksu 10 € 
Kuvaus

Tällä opintojaksolla saat käsityksen, millä tavoin palvelumuotoilu liittyy oppimiseen, uteliaisuuteen ja motivaatioon. Keskusteluun rohkaisevat verkkoluennot käsittelevät erityisesti organisaatioiden ja yritysten sisäiseen kulttuuriin vaikuttavia tekijöitä. Saat näkemyksen, mistä asioista hyvä henkilöstökokemus ja johtaminen koostuvat sekä miten nämä liittyvät palvelujen muotoiluun. Voit innostua myös työpaikkasi strategian päivittämisestä palvelumuotoilun menetelmin. Ymmärrät, miten muotoiluajattelua voi organisaatiossa syventää ja laajentaa vaihe kerrallaan.

Jakson pääasia on pienryhmässä tehtävä palvelumuotoilun projektityö, joka voi niin halutessa kohdistua vaikkapa oman työpaikkasi kehittämisprojektiin. Inspiroiva päätös tällä jaksolla on projektitöiden esittelyt koko ryhmälle. Projektiharjoituksesta kirjoitettava raportti luodaan pienryhmän yhteistyönä.

Aika

21.11.2025 – 24.01.2026

Etäopetus Teamsilla:

  • 21.-22.11.2025 pe klo 16.30-21.15 ja la klo 9.15-16.15
  • 23.-24.1.2026 pe klo 16.30-21.15 ja la klo 9.15-16.15

Reaaliaikainen opetus Teamsilla, luentoja ei tallenneta.

Tavoite

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa

  • soveltaa palvelumuotoilun menetelmiä ja prosessia organisaation sisäisen toiminnan kehittämiseen
  • tunnistaa palvelumuotoilun ja kehittämisprojektien kytkökset koko organisaation toimintaan sekä strategiselle tasolle
  • hahmottaa palvelumuotoilun hyödyt tiimityöskentelyssä ja sisäisissä asiakkuuksissa
  • hyödyntää palvelumuotoilua monipuolisesti organisaation toimintamallien ja käytäntöjen kehittämisessä työntekijänäkökulmasta
Opintopisteet

4 op

Sisältö

Palvelumuotoiluosaaminen yrityksen toiminnassa, muotoilun strateginen osaaminen ja johtaminen, muotoilu yrityksen toiminnan kehittämisessä ja päätöksenteossa, kyky kommunikoida muotoilun merkitys ja mahdollisuudet organisaatiossa. Kurssi toteutetaan yritykselle tai organisaatiolle tehtävänä muotoiluprojektina, jonka opiskelijat toteuttavat ryhmätyönä. Kurssilla voidaan jatkaa ja syventää Muotoilu liiketoiminnassa tai Julkisten palvelujen muotoilu -kurssilla tehtyä kehittämisprojektia, jos se on mahdollista tai toteuttaa kokonaan uusi kehittämisprojekti. Projektia ja ryhmätyötä ohjataan luennoilla. Kurssin aikana ja lopuksi ryhmät esittelevät konseptinsa yrityksen/toimeksiantajan edustajille ja toisille ryhmille.

Kouluttajat

FT, kouluttaja, tutkija Marjo Kamila

Suoritustapa

Luennot, harjoitukset ja konseptiesittelyt (28 h), itsenäinen työskentely ryhmän kanssa, kirjallisuuteen tutustuminen, essee (80 h). Aktiivinen osallistuminen luennoille ja ryhmätyöhön. Hyväksytysti suoritetut harjoitukset, muotoiluprojektin lopputulosten esittely ja essee.

Kirjallisuus
  • Maula, H. & Maula, J. (2019). Design ja johtaminen. Helsinki: Alma Talent.
  • Stenros, A. (2014). Trumpettijoutsen: johtajuus muotoilussa, muotoilu johtajuudessa. Teoksessa S. Miettinen (toim.) Muotoiluajattelu. Helsinki : Teknologiainfo Teknova, 50-63.
  • Boyer B., Cook J. W. & Steinberg M. (2011). Recipes for Systemic Change. Helsinki Design Lab, Sitra.
  • Holston D. (2011). The Strategic Designer: Tools and Techniques for Managing the Design Process. HOW books.

Muu aiheeseen liittyvä ja oppimista tukeva kirjallisuus ilmoitetaan kurssilla.

Emoyliopisto

Lapin yliopisto

Muu informaatio

Opinjakso on osa Palvelumuotoilun perusopintoja (25 op).

Hinta

160 €

Opintomaksu koostuu kahdesta osasta (maksetaan verkkomaksulla Turun kesäyliopistoon):

  • Turun kesäyliopiston opintomaksu 150 € 
  • Lapin avoimen yliopiston opintomaksu 10 € 
Katso yleiset peruutusehdot
Tulosta