Palvelumuotoilun prosessi ja menetelmät – UPAMU1003

Kuvaus

Palvelumuotoilun prosessi ja siihen liittyvät menetelmät ovat perustana, jotta osaat käyttää hyödyksi osallistavaa tapaa kehittää ja suunnitella tuotteitta ja palveluja. Tutustumme erityisesti Tuplatimanttimallin mukaiseen muotoiluprosessiin. Palvelumuotoilun ajatus selviää myös kouluttajan esimerkkitapausten kautta.

Luentojen lisäksi harjoittelemme myös digitaalisilla alustoilla toteutettavaa muotoilua ja teemme yhdessä muutamia menetelmäharjoituksia. Yksilötehtävänä voit esitellä joko palvelumuotoilun casen tai voit luoda lähteisiin pohjautuvaa palvelumuotoilun menetelmäkorttipankkia. Jaksolla saat käsityksen niin asiakaskokemuksen tutkimuksen työkaluista kuin työpajojen fasilitoinnista sekä valmiin tuotteen / palvelun konseptoinnista.

Aika

13.08. – 10.09.2025

Etäopetus Teamsilla:

  • keskiviikkoisin 13.8., 20.8., 27.8., 3.9.2025 klo 17.00-20.15 ja 10.9.2025 klo 17.00-21.00

Reaaliaikainen opetus Teamsilla, luentoja ei tallenneta.

Paikka

Opintojakso toteutetaan etäopetuksena. Etäopetus on vuorovaikutuksellista online-opetusta Teams-yhteyden kautta. Luentoja ei tallenneta. Opintojen tukena on oppimisympäristö (Classroom), josta löydät kattavat ohjeet ja materiaalit.

Saat sähköpostiisi osallistumislinkin ennen koulutuksen alkua. Voit osallistua tietokoneella, tabletilla tai älypuhelimella. Tarvitset toimivan nettiyhteyden ja tietokoneen peruskäyttötaidot. Kysy tarvittaessa lisää: kesayliopisto@turunkesayliopisto.fi, 02 232 3302.

Tavoite

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa

  • eritellä palvelumuotoiluprosessin keskeiset vaiheet ja menetelmät
  • kertoa miten palvelumuotoilun perusmenetelmät toimivat, kokeiltuaan niitä kurssin aikana
  • ymmärtää kehittämistyötä ja –projekteja palvelumuotoilun näkökulmasta

Opintopisteet

3 op

Sisältö

Kurssilla käydään läpi erilaisia palvelumuotoilun prosessimalleja ja tutustutaan erityisesti Tuplatimantti-malliin (the double diamond). Opitaan palvelumuotoilun prosessi vaihe vaiheelta sekä vaiheisiin kytkeytyvät perusmenetelmät erilaisten tehtävien ja kokeilujen kautta. Kurssin aikana harjoitellaan prosessia ja menetelmiä yhteistyössä ja aktiivisesti, jotta opiskelijalla on valmius soveltaa niitä kokonaisuuden seuraavilla kursseilla, joissa toteutetaan yritysten ja yhteisöjen kehittämisprojekteja. Kurssin aikana käydään läpi myös digitaalisia työkaluja palvelumuotoiluun ja kokeillaan palveluvideon/konseptivideon tekemistä.

Kouluttajat

FT, kouluttaja, tutkija Marjo Kamila

Kurssista sanottua:

  • ”Loistavia esimerkkejä opettajalla. Miellyttävä tapa opettaa. Todella selkeät diat, joihin on helppo palata.”
  • ”Selkeä ja konkreettinen, aitoihin tilanteisiin kytköksissä oleva ote. Kouluttajan innostava tyyli ja vankka asiantuntemus.”
  • ”Erinomaiset materiaalit luennoilla, innostavat ja konkreettiset käytännön esimerkit sekä keskusteluun kannustava ilmapiiri”.
  • ”Mukava keskusteleva ilmapiiri ja Marjo on asiantunteva kouluttaja. Menetelmäkortti-tehtävä on todella tarpeellinen ja käytännönläheinen.”
  • ”Loistavia esimerkkejä opettajalla. Miellyttävä tapa opettaa.”
  • ”Mielenkiintoiset caset ja ammattitaitoinen luennoitsija. Ryhmätyö oli yllättävän hauska.”

Suoritustapa

Luennot ja menetelmäharjoitukset (21 h), itsenäinen työskentely, menetelmäharjoitukset ja kokeilut sekä menetelmäkortin koostaminen (60 h). Lopputehtävänä palautetuista menetelmäkorteista koostetaan kurssin päätteeksi opiskelijaryhmälle sähköisesti jaettava menetelmäkorttipakki.

Aktiivinen osallistuminen luennoille sekä menetelmäharjoituksiin ja menetelmäkortin palauttaminen.

Kirjallisuus

  • Stickdorn, M., Hormess, M. E., Lawrence, A. & Schneider, J. (2018). This is service design doing: applying service design thinking in the real world. O’Reilly Media, Inc..
  • Curedale, R. (2013). Service Design: 250 essential methods. Design Community College.
  • Miettinen, S. (toim.) (2011). Palvelumuotoilu – Uusia menetelmiä käyttäjätiedon hankintaan ja hyödyntämiseen. Helsinki: Teknologiainfo Teknova Oy.
  • Moritz, S. (2005). Service Design: Practical Access to an Evolving Field. Pro gradu -työ. Köln International School of Design, Saksa.

Muu aiheeseen liittyvä ja oppimista tukeva kirjallisuus ilmoitetaan kurssilla.

Emoyliopisto

Lapin yliopisto

Muu informaatio

Opinjakso on osa Palvelumuotoilun perusopintoja (25 op).

Hinta

160 €

Opintomaksu koostuu kahdesta osasta (maksetaan verkkomaksulla Turun kesäyliopistoon):

  • Turun kesäyliopiston opintomaksu 150 € 
  • Lapin avoimen yliopiston opintomaksu 10 € 
Kuvaus

Palvelumuotoilun prosessi ja siihen liittyvät menetelmät ovat perustana, jotta osaat käyttää hyödyksi osallistavaa tapaa kehittää ja suunnitella tuotteitta ja palveluja. Tutustumme erityisesti Tuplatimanttimallin mukaiseen muotoiluprosessiin. Palvelumuotoilun ajatus selviää myös kouluttajan esimerkkitapausten kautta.

Luentojen lisäksi harjoittelemme myös digitaalisilla alustoilla toteutettavaa muotoilua ja teemme yhdessä muutamia menetelmäharjoituksia. Yksilötehtävänä voit esitellä joko palvelumuotoilun casen tai voit luoda lähteisiin pohjautuvaa palvelumuotoilun menetelmäkorttipankkia. Jaksolla saat käsityksen niin asiakaskokemuksen tutkimuksen työkaluista kuin työpajojen fasilitoinnista sekä valmiin tuotteen / palvelun konseptoinnista.

Aika

13.08. – 10.09.2025

Etäopetus Teamsilla:

  • keskiviikkoisin 13.8., 20.8., 27.8., 3.9.2025 klo 17.00-20.15 ja 10.9.2025 klo 17.00-21.00

Reaaliaikainen opetus Teamsilla, luentoja ei tallenneta.

Paikka

Opintojakso toteutetaan etäopetuksena. Etäopetus on vuorovaikutuksellista online-opetusta Teams-yhteyden kautta. Luentoja ei tallenneta. Opintojen tukena on oppimisympäristö (Classroom), josta löydät kattavat ohjeet ja materiaalit.

Saat sähköpostiisi osallistumislinkin ennen koulutuksen alkua. Voit osallistua tietokoneella, tabletilla tai älypuhelimella. Tarvitset toimivan nettiyhteyden ja tietokoneen peruskäyttötaidot. Kysy tarvittaessa lisää: kesayliopisto@turunkesayliopisto.fi, 02 232 3302.

Tavoite

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa

  • eritellä palvelumuotoiluprosessin keskeiset vaiheet ja menetelmät
  • kertoa miten palvelumuotoilun perusmenetelmät toimivat, kokeiltuaan niitä kurssin aikana
  • ymmärtää kehittämistyötä ja –projekteja palvelumuotoilun näkökulmasta
Opintopisteet

3 op

Sisältö

Kurssilla käydään läpi erilaisia palvelumuotoilun prosessimalleja ja tutustutaan erityisesti Tuplatimantti-malliin (the double diamond). Opitaan palvelumuotoilun prosessi vaihe vaiheelta sekä vaiheisiin kytkeytyvät perusmenetelmät erilaisten tehtävien ja kokeilujen kautta. Kurssin aikana harjoitellaan prosessia ja menetelmiä yhteistyössä ja aktiivisesti, jotta opiskelijalla on valmius soveltaa niitä kokonaisuuden seuraavilla kursseilla, joissa toteutetaan yritysten ja yhteisöjen kehittämisprojekteja. Kurssin aikana käydään läpi myös digitaalisia työkaluja palvelumuotoiluun ja kokeillaan palveluvideon/konseptivideon tekemistä.

Kouluttajat

FT, kouluttaja, tutkija Marjo Kamila

Kurssista sanottua:

  • ”Loistavia esimerkkejä opettajalla. Miellyttävä tapa opettaa. Todella selkeät diat, joihin on helppo palata.”
  • ”Selkeä ja konkreettinen, aitoihin tilanteisiin kytköksissä oleva ote. Kouluttajan innostava tyyli ja vankka asiantuntemus.”
  • ”Erinomaiset materiaalit luennoilla, innostavat ja konkreettiset käytännön esimerkit sekä keskusteluun kannustava ilmapiiri”.
  • ”Mukava keskusteleva ilmapiiri ja Marjo on asiantunteva kouluttaja. Menetelmäkortti-tehtävä on todella tarpeellinen ja käytännönläheinen.”
  • ”Loistavia esimerkkejä opettajalla. Miellyttävä tapa opettaa.”
  • ”Mielenkiintoiset caset ja ammattitaitoinen luennoitsija. Ryhmätyö oli yllättävän hauska.”
Suoritustapa

Luennot ja menetelmäharjoitukset (21 h), itsenäinen työskentely, menetelmäharjoitukset ja kokeilut sekä menetelmäkortin koostaminen (60 h). Lopputehtävänä palautetuista menetelmäkorteista koostetaan kurssin päätteeksi opiskelijaryhmälle sähköisesti jaettava menetelmäkorttipakki.

Aktiivinen osallistuminen luennoille sekä menetelmäharjoituksiin ja menetelmäkortin palauttaminen.

Kirjallisuus
  • Stickdorn, M., Hormess, M. E., Lawrence, A. & Schneider, J. (2018). This is service design doing: applying service design thinking in the real world. O’Reilly Media, Inc..
  • Curedale, R. (2013). Service Design: 250 essential methods. Design Community College.
  • Miettinen, S. (toim.) (2011). Palvelumuotoilu – Uusia menetelmiä käyttäjätiedon hankintaan ja hyödyntämiseen. Helsinki: Teknologiainfo Teknova Oy.
  • Moritz, S. (2005). Service Design: Practical Access to an Evolving Field. Pro gradu -työ. Köln International School of Design, Saksa.

Muu aiheeseen liittyvä ja oppimista tukeva kirjallisuus ilmoitetaan kurssilla.

Emoyliopisto

Lapin yliopisto

Muu informaatio

Opinjakso on osa Palvelumuotoilun perusopintoja (25 op).

Hinta

160 €

Opintomaksu koostuu kahdesta osasta (maksetaan verkkomaksulla Turun kesäyliopistoon):

  • Turun kesäyliopiston opintomaksu 150 € 
  • Lapin avoimen yliopiston opintomaksu 10 € 
Katso yleiset peruutusehdot
Tulosta