Luontopainotteinen psykofyysinen työnohjaajakoulutus 2026-28

Kuvaus

Kasveja

Psykofyysisen työnohjaajakoulutuksen teoreettinen viitekehys perustuu psykofyysiseen psykoterapiaan. Keskiössä on käsitys ihmisestä kokonaisuutena, jossa keho ja mieli ovat erottamattomat. Ihminen nähdään myös erottamattomana ympäristöstään ja vuorovaikutussuhteista. Koulutus painottuu kliinisen asiakastyön työnohjaamiseen (yksilöllisesti tai ryhmässä). Koulutuksessa sivutaan myös tiimityönohjauksen, johdon ja organisaatioiden työnohjausta.

Järjestäjänä Turun kesäyliopisto yhteistyössä Psykofyysinen psykoterapia ry:n kanssa. Koulutus on Suomen työnohjaajat ry:n koulutussuositusten mukainen ja koulutuksen suorittaneet voidaan hyväksyä yhdistyksen jäseniksi.

Lue blogistamme, miten psykofyysisen psykoterapian koulutus tuli Suomeen.

Aika

05.02.2026 – 29.09.2028

  1. jakso 5.-6.2.2026
  2. jakso 16.-17.4.2026
  3. jakso 11.-12.6.2026
  4. jakso 27.-28.8.2026
  5. jakso 15.-16.10.2026
  6. jakso 28.-29.1.2027
  7. jakso 13.-14.5.2027
  8. jakso 2.-3.9.2027
  9. jakso 25.-26.11.2027
  10. jakso 10.-11.2.2028
  11. jakso 18.-19.5.2028
  12. jakso 24.-25.8.2028
  13. jakso 28.-29.9.2028
    – päivittäinen työskentelyaika klo 9-17

Paikka

Turku

Kohderyhmä

Pääsyvaatimuksina koulutukseen: sosiaali- tai terveydenhuollon pohjakoulutus, vähintään viiden vuoden työkokemus ja ajankohtainen kliininen potilastyö. Lisäksi edellytetään, että hakijalla on käytynä Psykofyysisen psykoterapian perusteet -opinnot tai muu vastaava psykofyysiseen menetelmään perehdyttävä koulutus.

Aiempi kokemus luontopainoitteisista menetelmistä katsotaan hyödyksi.

Osallistujat valitaan hakemuksen ja tarvittaessa haastattelun perusteella hakujärjestyksessä. Valinnan tekevät Psykofyysinen psykoterapia ry:n koulutustoimikunta ja kouluttajat yhdessä. 

Opintopisteet

60 op

Sisältö

1. JOHDATUS TYÖNOHJAUKSEEN JA HOLISTISEEN IHMISKUVAAN
ryhmän aloitus
koulutuksen rakenne ja vaatimukset (harjoittelu ja toto, työnohjausryhmiin jakautuminen, kirjallisuuslista)
työnohjausryhmien tutustuminen luontokävelyllä
työnohjauksen prosessi
työnohjaus työmenetelmänä: historia ja määritelmät
havainnointi työnohjauksen perustana
seitsensilmäinen työnohjauksen malli
kokonaisvaltainen ihmiskuva ja psykofyysinen lähestymistapa
keho – mieli – ympäristö

Kouluttajat: Laura Mannila ja Minna Martin

2. TYÖNOHJAUSSUHTEEN TURVALLISUUS
työnohjaussuhteen solmiminen
työnohjaussopimus ja työnohjauksen raamit
työnohjauksen etiikka
yhteyden ja luottamuksen luominen
paralleeliprosessi ja transferenssi-ilmiöt
työnohjaajan suhtautumistapa
turvallisuus oppimisen ja muutoksen perustana (Porges ja polyvagaaliteoria)
psykologinen turvallisuus työyhteisöissä
kanssasäätely ja säätelevä toinen

Kouluttajat: Laura Mannila ja Mikko Lounela

3. PSYKOFYYSINEN TYÖSKENTELYOTE TYÖNOHJAUKSESSA
keho tiedon lähteenä, kehollinen samaistuminen
sanattoman vuorovaikutuksen havainnointi
psykofyysiset menetelmät työnohjauksessa: simulaatio, roolinvaihto ja kehollinen samaistuminen

Kouluttajat: Minna Martin ja Mirka Lammi

4. VIREYSTILA, TUNTEET JA MOTIVAATIO TYÖNOHJAUKSESSA
vireystila ja tunteet
oppiminen, kognitio ja motivaatio
vireystilan säätely työnohjauksessa
tunteet työnohjauksessa
ryhmäilmiöt ja ryhmädynamiikka

Kouluttajat: Minna Martin ja Jaana Rajaveräjä

5. IHMINEN OSANA YMPÄRISTÖÄÄN
relationaalisuus
ekologisuus, kestävä kehitys, luontovastuullisuus työnohjauksessa
ihminen osana luontoa
vuorovaikutus ihmisten, eläinten ja ympäristön kanssa
ilmastokriisi – luontokato – ympäristöahdistus -teemat työnohjauksessa

Kouluttajat: Laura Mannila ja Riina Johansson

6. MIELENTÄMINEN KLIINISEN POTILASTYÖN TYÖNOHJAUKSESSA
mielentäminen/mentalisaatio
mielensisäinen hengitys
mielentävä ryhmä ja turvallisuus

Kouluttajat: Minna Martin ja Mikko Lounela

7. TYÖHYVINVOINNIN JA JAKSAMISEN TUKEMINEN
työssäjaksaminen
stressi ja uupuminen
psykofyysiset menetelmät jaksamisen tukena
luonto ja eläimet työhyvinvoinnin tukena

Kouluttajat: Minna Martin ja Jaana Rajaveräjä

8. TYÖNOHJAUKSEN ERILAISET YMPÄRISTÖT
rajat, raamit ja käytännöt erilaisissa ympäristöissä
työnohjauksen erilaiset työskentely-ympäristöt
symboli/objekti ja valokuvan käyttö kaupunkiympäristössä
eettiset kysymykset ja turvallisuus eri ympäristöissä

Kouluttajat: Minna Martin ja Laura Mannila

9. TRAUMASENSITIIVISYYS TYÖNOHJAUKSESSA
kriisit ja traumat
traumasensitiivisyys
tasa-arvo, suvaitsevaisuus ja moninaisuuden kunnioitus
vakauttaminen
luonto ja eläimet vakauttavana ympäristönä

Kouluttajat: Laura Mannila ja Aune Karhumäki

10. TYÖNOHJAUKSEN RÄÄTÄLÖIMINEN ERILAISTEN ASIAKKAIDEN JA ORGANISAATIOIDEN TARPEISIIN 

opiskelijoiden yksilöllisen suunnan hahmottaminen
oman työnohjauksen painopisteet
lopputyöaiheiden valinta
työnohjauksen erilaiset muodot
organisaationäkökulma
asiakkaan tarpeesta käsin lähteminen
psykofyysinen työote erilaisissa konteksteissa
ammatti-identiteetti (pohjakoulutus + työnohjaajuus) ja tulevaisuuden suunnitelmat
lisäkoulutuksen ja erikoistumisen tarpeet (myös luonto- ja eläinavusteisuus)

Kouluttajat: Laura Mannila, Aune Karhumäki ja vieraileva kouluttaja

11. ELÄINAVUSTEISUUS TYÖNOHJAUKSESSA
eläinavusteisuuden mahdollisuudet
sanattoman vuorovaikutuksen huomioiminen
eettisyys ja turvallisuus eläinavusteisessa työnohjauksessa

Kouluttajat: Laura Mannila, Riina Johansson sekä vieraileva kouluttaja

12. RYHMÄT, TYÖYHTEISÖT JA JOHTAJUUS
ryhmädynamiikan perusteita
roolit, normit ja pelisäännöt
johtajuus
eläimet vuorovaikutuksen ja johtajuustaitojen opettajina

Kouluttajat: Laura Mannila ja vieraileva kouluttaja

13. INTEGRAATIO: KEHO – MIELI – YMPÄRISTÖ JA TYÖNOHJAUS
koulutuksen yhteenveto
lopputyökeskustelut ryhmissä
ryhmän päättäminen ja luopuminen
prosessien yhteenveto

Kouluttajat: Laura Mannila ja Minna Martin

Kouluttajat

Vastuukouluttajat:

Laura Mannila  psykoterapeutti, työnohjaaja, kouluttaja
Laura on psykofyysiseen psykoterapiaan erikoistunut psykoterapeutti, työnohjaaja ja kouluttaja. Psykofyysisten koulutusten lisäksi Laura on opiskellut luonto- ja eläinavusteisia menetelmiä, erikoistuen hevosavusteisuuteen. Hänellä on yksityisvastaanotto Turussa. Lauran erityisiä kiinnostuksen kohteita ovat psykofyysinen lähestymistapa, sanaton vuorovaikutus ja toisiinsa vaikuttavat kehot, autonominen hermosto, sekä tunteiden ja vireystilojen säätely. Laura toimii kouluttajana psykofyysisen psykoterapian peruskoulutuksissa, syventävissä koulutuksissa ja luontopainotteisessa, psykofyysisessä työnohjaajakoulutuksessa. Lisäksi hän toimii vierailevana kouluttajana muissa sosiaali- ja terveydenhuollon sekä eläinavusteisen työskentelyn täydennyskoulutuksissa. 

Minna Martin psykologi, kouluttajapsykoterapeutti, työnohjaaja
Minna on kognitiivis-analyyttinen ja psykofyysinen kouluttajapsykoterapeutti, työnohjaaja, tietokirjailija ja aikaisemmalta ammatilta fysioterapeutti. Hänellä on yksityisvastaanotto Turussa. Minna on työskennellyt psykofyysisellä työotteella parikymmentä vuotta ja noin 15 vuoden ajan hän on kouluttanut ammattihenkilöitä ympäri Suomen. Hän on työskennellyt paljon hengityskoulu-menetelmän pohjalta potilasryhmien, koulutusryhmien ja yksilöllisen auttamistyön parissa. Erityisesti stressaantuneiden, ahdistuneiden, jännittyneiden, uupuneiden ja epävakaiden ihmisten kanssa työskentely on ollut hänelle tärkeää – eli tarjota apua ihmisille, joilla on vaikea rauhoittaa ja säädellä itseä mielekkäillä tavoilla. Hengitys, autonomisen hermoston toiminta ja mielentämiskyky painottuvat hänen psykofyysisessä työssään ja koulutuksessaan.

Muut kouluttajat: Riina Johansson, Aune Karhumäki, Mirka Lammi, Henriika Maikku, Mikko Lounela, Jaana Rajaveräjä. Lisäksi vierailevia kouluttajia yksittäisissä päivissä.

Suoritustapa

Aktiivinen osallistuminen lähiopetuspäiviin 200 tuntia (13 x 2 pv jaksoja=26 päivää)
80 tuntia työnohjausharjoittelua
48 tuntia työnohjauksen työnohjausta ryhmässä (ei sisälly lähiopetuspäiviin eikä osallistumismaksuun) + 2 tuntia henkilökohtaisia HOPS-keskusteluja (ei sisälly lähiopetuspäiviin eikä osallistumismaksuun)
2000 sivua alan kirjallisuutta

Lisätietoja

koulutuksen sisältöön liittyvät kyselyt:
vastuukouluttaja Laura Mannila, lauramarjaanamannila@gmail.com
vastuukouluttaja Minna Martin: minna.martin@outlook.com
koulutuksen käytännön järjestelyt:
koulutussihteeri Helena Risku, helena.risku@turunkesayliopisto.fi, puh. 044 720 1143

Lisätietoja hakeutumisesta

Koulutukseen haku avataan vuoden 2025 aikana. Ilmoita yhteystietosi meille osoitteeseen kesayliopisto@turunkesayliopisto.fi niin ilmoitamme sinulle kun haku avautuu.
Osallistujat valitaan hakemuksen ja tarvittaessa haastattelun perusteella hakujärjestyksessä. Kouluttajat käyvät hakemukset läpi ja tarvittaessa haastattelevat hakijat sitä mukaa, kun hakemuksia palautetaan. Hakijoille ilmoitetaan valinnan tuloksista heti kun päätökset on tehty. Paikkoja koulutukseen on rajoitetusti.

Hinta

Koulutuksen hinta ilmoitetaan myöhemmin.

Kuvaus

Kasveja

Psykofyysisen työnohjaajakoulutuksen teoreettinen viitekehys perustuu psykofyysiseen psykoterapiaan. Keskiössä on käsitys ihmisestä kokonaisuutena, jossa keho ja mieli ovat erottamattomat. Ihminen nähdään myös erottamattomana ympäristöstään ja vuorovaikutussuhteista. Koulutus painottuu kliinisen asiakastyön työnohjaamiseen (yksilöllisesti tai ryhmässä). Koulutuksessa sivutaan myös tiimityönohjauksen, johdon ja organisaatioiden työnohjausta.

Järjestäjänä Turun kesäyliopisto yhteistyössä Psykofyysinen psykoterapia ry:n kanssa. Koulutus on Suomen työnohjaajat ry:n koulutussuositusten mukainen ja koulutuksen suorittaneet voidaan hyväksyä yhdistyksen jäseniksi.

Lue blogistamme, miten psykofyysisen psykoterapian koulutus tuli Suomeen.

Aika

05.02.2026 – 29.09.2028

  1. jakso 5.-6.2.2026
  2. jakso 16.-17.4.2026
  3. jakso 11.-12.6.2026
  4. jakso 27.-28.8.2026
  5. jakso 15.-16.10.2026
  6. jakso 28.-29.1.2027
  7. jakso 13.-14.5.2027
  8. jakso 2.-3.9.2027
  9. jakso 25.-26.11.2027
  10. jakso 10.-11.2.2028
  11. jakso 18.-19.5.2028
  12. jakso 24.-25.8.2028
  13. jakso 28.-29.9.2028
    – päivittäinen työskentelyaika klo 9-17
Paikka

Turku

Kohderyhmä

Pääsyvaatimuksina koulutukseen: sosiaali- tai terveydenhuollon pohjakoulutus, vähintään viiden vuoden työkokemus ja ajankohtainen kliininen potilastyö. Lisäksi edellytetään, että hakijalla on käytynä Psykofyysisen psykoterapian perusteet -opinnot tai muu vastaava psykofyysiseen menetelmään perehdyttävä koulutus.

Aiempi kokemus luontopainoitteisista menetelmistä katsotaan hyödyksi.

Osallistujat valitaan hakemuksen ja tarvittaessa haastattelun perusteella hakujärjestyksessä. Valinnan tekevät Psykofyysinen psykoterapia ry:n koulutustoimikunta ja kouluttajat yhdessä. 

Opintopisteet

60 op

Sisältö

1. JOHDATUS TYÖNOHJAUKSEEN JA HOLISTISEEN IHMISKUVAAN
ryhmän aloitus
koulutuksen rakenne ja vaatimukset (harjoittelu ja toto, työnohjausryhmiin jakautuminen, kirjallisuuslista)
työnohjausryhmien tutustuminen luontokävelyllä
työnohjauksen prosessi
työnohjaus työmenetelmänä: historia ja määritelmät
havainnointi työnohjauksen perustana
seitsensilmäinen työnohjauksen malli
kokonaisvaltainen ihmiskuva ja psykofyysinen lähestymistapa
keho – mieli – ympäristö

Kouluttajat: Laura Mannila ja Minna Martin

2. TYÖNOHJAUSSUHTEEN TURVALLISUUS
työnohjaussuhteen solmiminen
työnohjaussopimus ja työnohjauksen raamit
työnohjauksen etiikka
yhteyden ja luottamuksen luominen
paralleeliprosessi ja transferenssi-ilmiöt
työnohjaajan suhtautumistapa
turvallisuus oppimisen ja muutoksen perustana (Porges ja polyvagaaliteoria)
psykologinen turvallisuus työyhteisöissä
kanssasäätely ja säätelevä toinen

Kouluttajat: Laura Mannila ja Mikko Lounela

3. PSYKOFYYSINEN TYÖSKENTELYOTE TYÖNOHJAUKSESSA
keho tiedon lähteenä, kehollinen samaistuminen
sanattoman vuorovaikutuksen havainnointi
psykofyysiset menetelmät työnohjauksessa: simulaatio, roolinvaihto ja kehollinen samaistuminen

Kouluttajat: Minna Martin ja Mirka Lammi

4. VIREYSTILA, TUNTEET JA MOTIVAATIO TYÖNOHJAUKSESSA
vireystila ja tunteet
oppiminen, kognitio ja motivaatio
vireystilan säätely työnohjauksessa
tunteet työnohjauksessa
ryhmäilmiöt ja ryhmädynamiikka

Kouluttajat: Minna Martin ja Jaana Rajaveräjä

5. IHMINEN OSANA YMPÄRISTÖÄÄN
relationaalisuus
ekologisuus, kestävä kehitys, luontovastuullisuus työnohjauksessa
ihminen osana luontoa
vuorovaikutus ihmisten, eläinten ja ympäristön kanssa
ilmastokriisi – luontokato – ympäristöahdistus -teemat työnohjauksessa

Kouluttajat: Laura Mannila ja Riina Johansson

6. MIELENTÄMINEN KLIINISEN POTILASTYÖN TYÖNOHJAUKSESSA
mielentäminen/mentalisaatio
mielensisäinen hengitys
mielentävä ryhmä ja turvallisuus

Kouluttajat: Minna Martin ja Mikko Lounela

7. TYÖHYVINVOINNIN JA JAKSAMISEN TUKEMINEN
työssäjaksaminen
stressi ja uupuminen
psykofyysiset menetelmät jaksamisen tukena
luonto ja eläimet työhyvinvoinnin tukena

Kouluttajat: Minna Martin ja Jaana Rajaveräjä

8. TYÖNOHJAUKSEN ERILAISET YMPÄRISTÖT
rajat, raamit ja käytännöt erilaisissa ympäristöissä
työnohjauksen erilaiset työskentely-ympäristöt
symboli/objekti ja valokuvan käyttö kaupunkiympäristössä
eettiset kysymykset ja turvallisuus eri ympäristöissä

Kouluttajat: Minna Martin ja Laura Mannila

9. TRAUMASENSITIIVISYYS TYÖNOHJAUKSESSA
kriisit ja traumat
traumasensitiivisyys
tasa-arvo, suvaitsevaisuus ja moninaisuuden kunnioitus
vakauttaminen
luonto ja eläimet vakauttavana ympäristönä

Kouluttajat: Laura Mannila ja Aune Karhumäki

10. TYÖNOHJAUKSEN RÄÄTÄLÖIMINEN ERILAISTEN ASIAKKAIDEN JA ORGANISAATIOIDEN TARPEISIIN 

opiskelijoiden yksilöllisen suunnan hahmottaminen
oman työnohjauksen painopisteet
lopputyöaiheiden valinta
työnohjauksen erilaiset muodot
organisaationäkökulma
asiakkaan tarpeesta käsin lähteminen
psykofyysinen työote erilaisissa konteksteissa
ammatti-identiteetti (pohjakoulutus + työnohjaajuus) ja tulevaisuuden suunnitelmat
lisäkoulutuksen ja erikoistumisen tarpeet (myös luonto- ja eläinavusteisuus)

Kouluttajat: Laura Mannila, Aune Karhumäki ja vieraileva kouluttaja

11. ELÄINAVUSTEISUUS TYÖNOHJAUKSESSA
eläinavusteisuuden mahdollisuudet
sanattoman vuorovaikutuksen huomioiminen
eettisyys ja turvallisuus eläinavusteisessa työnohjauksessa

Kouluttajat: Laura Mannila, Riina Johansson sekä vieraileva kouluttaja

12. RYHMÄT, TYÖYHTEISÖT JA JOHTAJUUS
ryhmädynamiikan perusteita
roolit, normit ja pelisäännöt
johtajuus
eläimet vuorovaikutuksen ja johtajuustaitojen opettajina

Kouluttajat: Laura Mannila ja vieraileva kouluttaja

13. INTEGRAATIO: KEHO – MIELI – YMPÄRISTÖ JA TYÖNOHJAUS
koulutuksen yhteenveto
lopputyökeskustelut ryhmissä
ryhmän päättäminen ja luopuminen
prosessien yhteenveto

Kouluttajat: Laura Mannila ja Minna Martin

Kouluttajat

Vastuukouluttajat:

Laura Mannila  psykoterapeutti, työnohjaaja, kouluttaja
Laura on psykofyysiseen psykoterapiaan erikoistunut psykoterapeutti, työnohjaaja ja kouluttaja. Psykofyysisten koulutusten lisäksi Laura on opiskellut luonto- ja eläinavusteisia menetelmiä, erikoistuen hevosavusteisuuteen. Hänellä on yksityisvastaanotto Turussa. Lauran erityisiä kiinnostuksen kohteita ovat psykofyysinen lähestymistapa, sanaton vuorovaikutus ja toisiinsa vaikuttavat kehot, autonominen hermosto, sekä tunteiden ja vireystilojen säätely. Laura toimii kouluttajana psykofyysisen psykoterapian peruskoulutuksissa, syventävissä koulutuksissa ja luontopainotteisessa, psykofyysisessä työnohjaajakoulutuksessa. Lisäksi hän toimii vierailevana kouluttajana muissa sosiaali- ja terveydenhuollon sekä eläinavusteisen työskentelyn täydennyskoulutuksissa. 

Minna Martin psykologi, kouluttajapsykoterapeutti, työnohjaaja
Minna on kognitiivis-analyyttinen ja psykofyysinen kouluttajapsykoterapeutti, työnohjaaja, tietokirjailija ja aikaisemmalta ammatilta fysioterapeutti. Hänellä on yksityisvastaanotto Turussa. Minna on työskennellyt psykofyysisellä työotteella parikymmentä vuotta ja noin 15 vuoden ajan hän on kouluttanut ammattihenkilöitä ympäri Suomen. Hän on työskennellyt paljon hengityskoulu-menetelmän pohjalta potilasryhmien, koulutusryhmien ja yksilöllisen auttamistyön parissa. Erityisesti stressaantuneiden, ahdistuneiden, jännittyneiden, uupuneiden ja epävakaiden ihmisten kanssa työskentely on ollut hänelle tärkeää – eli tarjota apua ihmisille, joilla on vaikea rauhoittaa ja säädellä itseä mielekkäillä tavoilla. Hengitys, autonomisen hermoston toiminta ja mielentämiskyky painottuvat hänen psykofyysisessä työssään ja koulutuksessaan.

Muut kouluttajat: Riina Johansson, Aune Karhumäki, Mirka Lammi, Henriika Maikku, Mikko Lounela, Jaana Rajaveräjä. Lisäksi vierailevia kouluttajia yksittäisissä päivissä.

Suoritustapa

Aktiivinen osallistuminen lähiopetuspäiviin 200 tuntia (13 x 2 pv jaksoja=26 päivää)
80 tuntia työnohjausharjoittelua
48 tuntia työnohjauksen työnohjausta ryhmässä (ei sisälly lähiopetuspäiviin eikä osallistumismaksuun) + 2 tuntia henkilökohtaisia HOPS-keskusteluja (ei sisälly lähiopetuspäiviin eikä osallistumismaksuun)
2000 sivua alan kirjallisuutta

Lisätietoja

koulutuksen sisältöön liittyvät kyselyt:
vastuukouluttaja Laura Mannila, lauramarjaanamannila@gmail.com
vastuukouluttaja Minna Martin: minna.martin@outlook.com
koulutuksen käytännön järjestelyt:
koulutussihteeri Helena Risku, helena.risku@turunkesayliopisto.fi, puh. 044 720 1143

Lisätietoja hakeutumisesta

Koulutukseen haku avataan vuoden 2025 aikana. Ilmoita yhteystietosi meille osoitteeseen kesayliopisto@turunkesayliopisto.fi niin ilmoitamme sinulle kun haku avautuu.
Osallistujat valitaan hakemuksen ja tarvittaessa haastattelun perusteella hakujärjestyksessä. Kouluttajat käyvät hakemukset läpi ja tarvittaessa haastattelevat hakijat sitä mukaa, kun hakemuksia palautetaan. Hakijoille ilmoitetaan valinnan tuloksista heti kun päätökset on tehty. Paikkoja koulutukseen on rajoitetusti.

Hinta

Koulutuksen hinta ilmoitetaan myöhemmin.

Katso yleiset peruutusehdot
Tulosta