Hengityskoulu – Hengitys itsesäätelyn ja vuorovaikutuksen tukena

Kuvaus

Hengittämistä ulkona

Psykofyysistä hengitysterapiaa (eli hengityskoulua) on kehitetty 40 vuoden ajan sekä kliinisen potilastyön että ammattihenkilöiden koulutuksen avulla. Kyseessä on integratiivinen psykofyysinen menetelmä, jota kehitetään edelleen vastaamaan sekä ohjattavien että esimerkiksi terveydenhuollon palvelutarjonnan tarpeita. Hengityskouluun tai menetelmän pohjalta kehitettyyn psykofyysiseen ryhmään tai yksilöterapiaan on osallistunut tuhansia potilaita ympäri Suomen. Noin 800 ammattihenkilöä on osallistunut tähän pidempään koulutukseen, joka antaa valmiudet toimia hengityskoulu -ryhmän ohjaajana tai soveltaa hengityksen parissa työskentelyä yksilö, pari – ja perhekontakteissa potilaiden, asiakkaiden tai oppilaiden kanssa.

Koulutuksessa tutkitaan menetelmiä, joiden avulla voidaan edistää tasapainoisen hengityksen oppimista ja sitä kautta vaikuttaa laajasti ihmisen terveyteen. Hengitys on myös käytännön työväline, jonka avulla voidaan vaikuttaa myönteisesti vuorovaikutukseen asiakkaan kanssa.

Hengitystyö aloitetaan kuitenkin aina itsestä. Tämä tarkoittaa sitä, että koulutuksessa osallistuja käy läpi saman terapeuttisen prosessin kuin hengitysterapiaan tuleva asiakas tai potilas. Ryhmässä kehollisesti työskentely sysää omakohtaisen tunneprosessin liikkeelle. Tämän vuoksi koulutuksen yhteyteen on hyvä varata riittävästi aikaa opitun ja koetun sisäistämiseen sekä tunneprosessin käsittelyyn. Osalla saattaa koulutuksen yhteydessä nousta esiin oman psykoterapian tarve ja tälle on hyvä olla avoimena koulutukseen tullessa.

Kokemuksellisen oppimisen lisäksi koulutuksessa edellytetään kirjallisuuteen itsenäisesti perehtymistä ja välitehtävien pohjalta reflektointia henkilökohtaisessa päiväkirjassa ja yhteisessä oppimisverkossa. On myös suositeltavaa hankkia menetelmästä kokemuksellista tietoa ennalta, esimerkiksi osallistumalla Hengitys työvälineenä tai Tutustumismatka hengitykseen -koulutuspäivään, jotta on realistinen käsitys, millaisesta menetelmästä on kyse.

Aika

28.01. – 24.04.2026

  • 1. jakso 28.-30.1.2026
    ke 28.1. klo 9.30-17, to 29.1. klo 8.30-15.30 ja pe 30.1. klo 8.30-14.15
  • 2. jakso 4.-6.3.2026
    ke 4.3. klo 9.30-16.30, to 5.3. klo 8.30-15.30 ja pe 6.3. klo 9-14.15
  • 3. jakso 26.-27.3.2026
    to 11.4. klo 8.30-15.30 ja pe 12.4. klo 8.30-15.30
  • 4. jakso 23.-24.4.2026
     to 23.4. klo 8.45-15.45 ja pe 24.4. klo 8.30-15.00

Paikka

Turun kesäyliopisto, Sirkkalankatu 4

Kohderyhmä

Koulutus soveltuu vuorovaikutustyötä tekeville sekä monille terveydenhuollon ammattiryhmille. Menetelmiä voidaan soveltaa yksilö, pari- ja perhetyöhön ja erilaisiin ryhmiin.
Koulutus sopii mm. seuraaville ryhmille

  • terveydenhuollon ja psykoterapiatyön ammattihenkilöt
  • toiminnallisten hengityshäiriöiden, ahdistus-, jännitys- tai stressioireista kärsivien potilaiden auttajat
  • hengityselinsairauksista ja muista somaattisista sairauksista kärsivien potilaiden kanssa työskentelevät
  • synnyttäjiä auttavat kätilöt ja lääkärit
  • soveltuu myös opettajille, lastentarhanopettajille, diakoneille ja muille sosiaali-, kasvatus- ja hoitotyötä tekeville
  • hyödyllinen ammattilaisille, joiden työssä hengitys ja äänenkäyttö ovat merkityksellisessä osassa, esimerkiksi musiikki- ja teatterialan ihmiset
  • liikunta-alan ihmiset (esim. jooga ja pilates -ohjaajat) sekä rentoutus- ja tietoisuustaito-ohjaajat

Koulutus ei sovellu henkilöille, joilla on ajankohtaisesti vaikea, toimintakykyä rajoittava sairaus, aistirajoitteita (näkö- tai kuulo-ongelmia) tai akuutti, vaikea elämänkriisi. Koulutuksessa työskennellään paljon lattiatasossa (makuulla tai toista lattialla avustaen). Koulutuksessa ollaan siis paljon matalissa alkuasennoissa lattialla, mikä on hyvä huomioida oman fyysisen toimintakyvyn näkökulmasta. Tuki- ja liikuntaelimistön vaivat voivat estää harjoituksiin osallistumisen. Ota yhteyttä mikäli oma osallistumiskykysi askarruttaa.

Opintopisteet

6 op

Sisältö

  • ryhmän aloittaminen, oleminen ja tekeminen
  • varhainen vuorovaikutus hengityksen säätelijänä
  • mielikuvien merkitys muutoksessa
  • stressin syntyminen, ylläpysyminen ja vaikutus
  • pelot ja turvallisuus
  • vastarinta muutoksessa
  • uloshengitys muutostyön lähtökohtana
  • sisäänhengityksessä kulminoituvat saamisen ehdot
  • onko tilaa hengittää: tilakysymys ja hengitys
  • rajat suojaavana ja läpäisevänä hengityksessä ja ihmissuhteissa
  • ryhmän lopettaminen, kertaus ja päättötyöt

Kouluttajat

Minna Martin

Minna Martin, Hengityskouluohjaaja ja -kouluttaja, psykologi, psykoterapeutti VET

Olen kotoisin Turun seudulta. Teen koulutustyötä ympäri Suomen, mutta vapaa-aikanani viihdyn parhaiten kotona ja mökillä. Tärkeintä minulla on oma perhe, puoliso, lapset ja koira. Työssä psykofyysinen työote, hengitys ja kehotietoisuus, kirjoittaminen sekä ryhmissä työskentely ovat minulle rakkaimpia työskentelyareenoita. Pidän paljon siitä, että erilaisia tulokulmia yhdistellään luovasti ja näin orientaationi onkin integrativiinen. En myöskään vapaa-aikanani ole yhden asian ihminen, vaan harrastan monipuolisesti kaikenlaista kulttuuria, käsitöitä ja luonnossa liikkumista. Innostun herkästi monenlaisista asioista, mutta vastapainoksi olen taitava laiskottelemaan ja ottamaan rennosti.  


Rauni Toffer, kliinisesti erikoistunut hoitaja, perhepsykoterapeutti (ET),  paripsykoterapeutti (ET) , hengityskouluohjaaja ja – kouluttaja, integratiivinen yksilöpsykoterapeutti opiskelija ( 2022-2026) 

Olen Savosta kotoisin ja asunut nyt muutamia vuosia Etelä-Pohjanmaalla, Seinäjoella. Minulle yksi tärkeimmistä arvoista elämässäni on perhe, yhdessä oleminen ja elämän ihmetteleminen sen kaikissa sävyissä. Pidän ulkoilusta eri harrastusten parissa niin kesällä kuin talvellakin. Kuuntelen mielelläni äänikirjoja ja olen aloitellut uudelleen käsityöharrastuksia vuosien jälkeen. Minulle tärkeää on avoin suhtautuminen uuden oppimiseen niin työssä kuin vapaa-ajalla.

Psykoterapeuttisessa työskentelyssä viitekehyksenä on integratiivinen, josta mielensisäisen hengityksen teoria tärkeimpänä punaisena lankana. Teen paripsykoterapiaa, yksilöterapiaa ja psykofyysistä hengitysterapiaa tavaten ihmisiä heidän elämänsä eri vaiheissa ja tilanteissa. Yritämme yhdessä luoda ensin turvallisen hengittävän ilmapiirin. Sellaisen mikä mahdollista uteliaisuuden heräämisen itseä, toisia ja ympäröivää maailmaa kohtaan. Etsimme uudenlaista ymmärrystä ja näkökulmia kuinkin tilanteeseen niin ajankohtaisesti kuin ylisukupolvisesti.  Yksi ehdoton rikkaus työssäni on kouluttaminen eri puolilla Suomea Hengitys itsesäätelyn ja vuorovaikutuksen tukena koulutuksissa ja erilaisissa hengitykseen liittyvissä workshopeissa yhdessä Minna Martinin kanssa.

Suoritustapa

Kurssi sisältää myös kotitehtäviä ja verkkotyöskentelyä. Koulutus pohjaa kokemukselliseen oppimiseen, joten päivänkin poissaolo koulutuksesta jättää melkoisen aukon. On tärkeää, että jo koulutukseen hakiessa varaat ilmoitetut koulutuspäivät kalenteristasi ja sitoudut koulutukseen. Niin läsnäolo kuin poissaolo vaikuttaa koko ryhmän toimintaan.

Kirjallisuus

Hengitys itsesäätelyn ja vuorovaikutuksen tukena (Martin ym. 2014)

Hengitys virtaa – Kohti kehon ja mielen tasapainoa (Martin 2016)

Hengitysterapeutin työkirja (Martin, Seppä, Toffer 2023). Kirja kuuluu koulutuksen hintaan ja se jaetaan osallistujille koulutuksen alkujaksolla

Lisätietoja

koulutussihteeri Helena Risku, helena.risku@turunkesayliopisto.fi tai 044 720 1143

Lisätietoja hakeutumisesta

Koulutukseen haku avataan vuoden 2025 aikana. Ilmoita yhteystietosi meille osoitteeseen kesayliopisto@turunkesayliopisto.fi niin ilmoitamme sinulle, kun haku avautuu.
Osallistujat valitaan hakemuksen perusteella. Koulutukseen kannattaa hakea ajoissa, sillä kouluttajat hyväksyvät koulutukseen opiskelijoita sitä mukaa, kun hakemuksia tulee. Huomioithan, että koulutuspaikat saattavat täyttyä ennen hakuajan päättymistä. Koulutukseen voidaan ottaa enintään 16 opiskelijaa. Ilmoitamme valinnasta hyväksytyille ja pyydämme vahvistuksen opiskelupaikan vastaanottamisesta.

Muu informaatio

Koulutus painottuu kokemukselliseen oppimiseen ja siten se tarjoaa erinomaisen väylän osallistujalle tutustua itseensä syvemmin uudesta näkökulmasta. Menetelmät voivat käynnistää osallistujissa halun tarkastella omaa elämänhistoriaa ja kokemuksia syvemmin. Säännöllinen työnohjaus on suositeltavaa, kun käytetään psykofyysisiä menetelmiä oppimisessa ja terapeuttisessa vaikuttamisessa. Opetukseen osallistuminen edellyttää halua työskennellä ryhmässä sekä hienovaraista ja kunnioittavaa suhtautumista toisiin.

Hinta

2040 €, hinta ei sisällä eikä siihen lisätä arvonlisäveroa.

Huom. Jos maksat koulutuksen itse ja haluat maksaa kurssimaksun kolmessa erässä, kirjoita ilmoittautumislomakkeen lisätietoja-kenttään maksu kolmessa erässä.

Peruutusehdot

Mikäli sinut valitaan koulutukseen, et voi enää perua ilmoittautumista maksutta.

Kuvaus

Hengittämistä ulkona

Psykofyysistä hengitysterapiaa (eli hengityskoulua) on kehitetty 40 vuoden ajan sekä kliinisen potilastyön että ammattihenkilöiden koulutuksen avulla. Kyseessä on integratiivinen psykofyysinen menetelmä, jota kehitetään edelleen vastaamaan sekä ohjattavien että esimerkiksi terveydenhuollon palvelutarjonnan tarpeita. Hengityskouluun tai menetelmän pohjalta kehitettyyn psykofyysiseen ryhmään tai yksilöterapiaan on osallistunut tuhansia potilaita ympäri Suomen. Noin 800 ammattihenkilöä on osallistunut tähän pidempään koulutukseen, joka antaa valmiudet toimia hengityskoulu -ryhmän ohjaajana tai soveltaa hengityksen parissa työskentelyä yksilö, pari – ja perhekontakteissa potilaiden, asiakkaiden tai oppilaiden kanssa.

Koulutuksessa tutkitaan menetelmiä, joiden avulla voidaan edistää tasapainoisen hengityksen oppimista ja sitä kautta vaikuttaa laajasti ihmisen terveyteen. Hengitys on myös käytännön työväline, jonka avulla voidaan vaikuttaa myönteisesti vuorovaikutukseen asiakkaan kanssa.

Hengitystyö aloitetaan kuitenkin aina itsestä. Tämä tarkoittaa sitä, että koulutuksessa osallistuja käy läpi saman terapeuttisen prosessin kuin hengitysterapiaan tuleva asiakas tai potilas. Ryhmässä kehollisesti työskentely sysää omakohtaisen tunneprosessin liikkeelle. Tämän vuoksi koulutuksen yhteyteen on hyvä varata riittävästi aikaa opitun ja koetun sisäistämiseen sekä tunneprosessin käsittelyyn. Osalla saattaa koulutuksen yhteydessä nousta esiin oman psykoterapian tarve ja tälle on hyvä olla avoimena koulutukseen tullessa.

Kokemuksellisen oppimisen lisäksi koulutuksessa edellytetään kirjallisuuteen itsenäisesti perehtymistä ja välitehtävien pohjalta reflektointia henkilökohtaisessa päiväkirjassa ja yhteisessä oppimisverkossa. On myös suositeltavaa hankkia menetelmästä kokemuksellista tietoa ennalta, esimerkiksi osallistumalla Hengitys työvälineenä tai Tutustumismatka hengitykseen -koulutuspäivään, jotta on realistinen käsitys, millaisesta menetelmästä on kyse.

Aika

28.01. – 24.04.2026

  • 1. jakso 28.-30.1.2026
    ke 28.1. klo 9.30-17, to 29.1. klo 8.30-15.30 ja pe 30.1. klo 8.30-14.15
  • 2. jakso 4.-6.3.2026
    ke 4.3. klo 9.30-16.30, to 5.3. klo 8.30-15.30 ja pe 6.3. klo 9-14.15
  • 3. jakso 26.-27.3.2026
    to 11.4. klo 8.30-15.30 ja pe 12.4. klo 8.30-15.30
  • 4. jakso 23.-24.4.2026
     to 23.4. klo 8.45-15.45 ja pe 24.4. klo 8.30-15.00
Paikka

Turun kesäyliopisto, Sirkkalankatu 4

Kohderyhmä

Koulutus soveltuu vuorovaikutustyötä tekeville sekä monille terveydenhuollon ammattiryhmille. Menetelmiä voidaan soveltaa yksilö, pari- ja perhetyöhön ja erilaisiin ryhmiin.
Koulutus sopii mm. seuraaville ryhmille

  • terveydenhuollon ja psykoterapiatyön ammattihenkilöt
  • toiminnallisten hengityshäiriöiden, ahdistus-, jännitys- tai stressioireista kärsivien potilaiden auttajat
  • hengityselinsairauksista ja muista somaattisista sairauksista kärsivien potilaiden kanssa työskentelevät
  • synnyttäjiä auttavat kätilöt ja lääkärit
  • soveltuu myös opettajille, lastentarhanopettajille, diakoneille ja muille sosiaali-, kasvatus- ja hoitotyötä tekeville
  • hyödyllinen ammattilaisille, joiden työssä hengitys ja äänenkäyttö ovat merkityksellisessä osassa, esimerkiksi musiikki- ja teatterialan ihmiset
  • liikunta-alan ihmiset (esim. jooga ja pilates -ohjaajat) sekä rentoutus- ja tietoisuustaito-ohjaajat

Koulutus ei sovellu henkilöille, joilla on ajankohtaisesti vaikea, toimintakykyä rajoittava sairaus, aistirajoitteita (näkö- tai kuulo-ongelmia) tai akuutti, vaikea elämänkriisi. Koulutuksessa työskennellään paljon lattiatasossa (makuulla tai toista lattialla avustaen). Koulutuksessa ollaan siis paljon matalissa alkuasennoissa lattialla, mikä on hyvä huomioida oman fyysisen toimintakyvyn näkökulmasta. Tuki- ja liikuntaelimistön vaivat voivat estää harjoituksiin osallistumisen. Ota yhteyttä mikäli oma osallistumiskykysi askarruttaa.

Opintopisteet

6 op

Sisältö
  • ryhmän aloittaminen, oleminen ja tekeminen
  • varhainen vuorovaikutus hengityksen säätelijänä
  • mielikuvien merkitys muutoksessa
  • stressin syntyminen, ylläpysyminen ja vaikutus
  • pelot ja turvallisuus
  • vastarinta muutoksessa
  • uloshengitys muutostyön lähtökohtana
  • sisäänhengityksessä kulminoituvat saamisen ehdot
  • onko tilaa hengittää: tilakysymys ja hengitys
  • rajat suojaavana ja läpäisevänä hengityksessä ja ihmissuhteissa
  • ryhmän lopettaminen, kertaus ja päättötyöt
Kouluttajat

Minna Martin

Minna Martin, Hengityskouluohjaaja ja -kouluttaja, psykologi, psykoterapeutti VET

Olen kotoisin Turun seudulta. Teen koulutustyötä ympäri Suomen, mutta vapaa-aikanani viihdyn parhaiten kotona ja mökillä. Tärkeintä minulla on oma perhe, puoliso, lapset ja koira. Työssä psykofyysinen työote, hengitys ja kehotietoisuus, kirjoittaminen sekä ryhmissä työskentely ovat minulle rakkaimpia työskentelyareenoita. Pidän paljon siitä, että erilaisia tulokulmia yhdistellään luovasti ja näin orientaationi onkin integrativiinen. En myöskään vapaa-aikanani ole yhden asian ihminen, vaan harrastan monipuolisesti kaikenlaista kulttuuria, käsitöitä ja luonnossa liikkumista. Innostun herkästi monenlaisista asioista, mutta vastapainoksi olen taitava laiskottelemaan ja ottamaan rennosti.  


Rauni Toffer, kliinisesti erikoistunut hoitaja, perhepsykoterapeutti (ET),  paripsykoterapeutti (ET) , hengityskouluohjaaja ja – kouluttaja, integratiivinen yksilöpsykoterapeutti opiskelija ( 2022-2026) 

Olen Savosta kotoisin ja asunut nyt muutamia vuosia Etelä-Pohjanmaalla, Seinäjoella. Minulle yksi tärkeimmistä arvoista elämässäni on perhe, yhdessä oleminen ja elämän ihmetteleminen sen kaikissa sävyissä. Pidän ulkoilusta eri harrastusten parissa niin kesällä kuin talvellakin. Kuuntelen mielelläni äänikirjoja ja olen aloitellut uudelleen käsityöharrastuksia vuosien jälkeen. Minulle tärkeää on avoin suhtautuminen uuden oppimiseen niin työssä kuin vapaa-ajalla.

Psykoterapeuttisessa työskentelyssä viitekehyksenä on integratiivinen, josta mielensisäisen hengityksen teoria tärkeimpänä punaisena lankana. Teen paripsykoterapiaa, yksilöterapiaa ja psykofyysistä hengitysterapiaa tavaten ihmisiä heidän elämänsä eri vaiheissa ja tilanteissa. Yritämme yhdessä luoda ensin turvallisen hengittävän ilmapiirin. Sellaisen mikä mahdollista uteliaisuuden heräämisen itseä, toisia ja ympäröivää maailmaa kohtaan. Etsimme uudenlaista ymmärrystä ja näkökulmia kuinkin tilanteeseen niin ajankohtaisesti kuin ylisukupolvisesti.  Yksi ehdoton rikkaus työssäni on kouluttaminen eri puolilla Suomea Hengitys itsesäätelyn ja vuorovaikutuksen tukena koulutuksissa ja erilaisissa hengitykseen liittyvissä workshopeissa yhdessä Minna Martinin kanssa.

Suoritustapa

Kurssi sisältää myös kotitehtäviä ja verkkotyöskentelyä. Koulutus pohjaa kokemukselliseen oppimiseen, joten päivänkin poissaolo koulutuksesta jättää melkoisen aukon. On tärkeää, että jo koulutukseen hakiessa varaat ilmoitetut koulutuspäivät kalenteristasi ja sitoudut koulutukseen. Niin läsnäolo kuin poissaolo vaikuttaa koko ryhmän toimintaan.

Kirjallisuus

Hengitys itsesäätelyn ja vuorovaikutuksen tukena (Martin ym. 2014)

Hengitys virtaa – Kohti kehon ja mielen tasapainoa (Martin 2016)

Hengitysterapeutin työkirja (Martin, Seppä, Toffer 2023). Kirja kuuluu koulutuksen hintaan ja se jaetaan osallistujille koulutuksen alkujaksolla

Lisätietoja

koulutussihteeri Helena Risku, helena.risku@turunkesayliopisto.fi tai 044 720 1143

Lisätietoja hakeutumisesta

Koulutukseen haku avataan vuoden 2025 aikana. Ilmoita yhteystietosi meille osoitteeseen kesayliopisto@turunkesayliopisto.fi niin ilmoitamme sinulle, kun haku avautuu.
Osallistujat valitaan hakemuksen perusteella. Koulutukseen kannattaa hakea ajoissa, sillä kouluttajat hyväksyvät koulutukseen opiskelijoita sitä mukaa, kun hakemuksia tulee. Huomioithan, että koulutuspaikat saattavat täyttyä ennen hakuajan päättymistä. Koulutukseen voidaan ottaa enintään 16 opiskelijaa. Ilmoitamme valinnasta hyväksytyille ja pyydämme vahvistuksen opiskelupaikan vastaanottamisesta.

Muu informaatio

Koulutus painottuu kokemukselliseen oppimiseen ja siten se tarjoaa erinomaisen väylän osallistujalle tutustua itseensä syvemmin uudesta näkökulmasta. Menetelmät voivat käynnistää osallistujissa halun tarkastella omaa elämänhistoriaa ja kokemuksia syvemmin. Säännöllinen työnohjaus on suositeltavaa, kun käytetään psykofyysisiä menetelmiä oppimisessa ja terapeuttisessa vaikuttamisessa. Opetukseen osallistuminen edellyttää halua työskennellä ryhmässä sekä hienovaraista ja kunnioittavaa suhtautumista toisiin.

Hinta

2040 €, hinta ei sisällä eikä siihen lisätä arvonlisäveroa.

Huom. Jos maksat koulutuksen itse ja haluat maksaa kurssimaksun kolmessa erässä, kirjoita ilmoittautumislomakkeen lisätietoja-kenttään maksu kolmessa erässä.

Peruutusehdot

Mikäli sinut valitaan koulutukseen, et voi enää perua ilmoittautumista maksutta.

Katso yleiset peruutusehdot
Tulosta