Business design – UPAMU1011

Kuvaus

Asiakaslähtöisyys on edellytys palvelumuotoiluille. Business Design-kurssilla syvennytään asiakaskokemuksen ja asiakasymmärryksen kautta siihen, miksi oman toimintaympäristön syvällinen tuntemus on tärkeää. Kurssilla opitaan palvelumaiseman, palvelupolun, segmentoinnin sekä asiakasodotuksien merkitys palvelumuotoilussa. Jotta voidaan tehdä asiakaslähtöistä palvelumuotoilua, pitää ymmärtää koko kokonaisuus; sekä liiketoimintaympäristö että asiakkaan toimintaympäristö asiakkaan odotuksia, tarpeita ja motiiveja unohtamatta.

Business Design kurssilla rakennetaan runsaiden esimerkkien ja tarinoiden kautta kattava ja laaja ymmärrys koko liiketoiminnan kentästä palvelumuotoilun ja asiakaslähtöisyyden näkökulmasta.

Aika

02.06. – 18.06.2025

  • ma 2.6. klo 16.45-20.15
  • ti 3.6. klo 16.45-20.15
  • ma 9.6. klo 16.45-20.15
  • to 12.6. klo 16.45-20.15
  • ma 16.6. klo 16.45-20.15
  • ke 18.6. klo 16.45-20.15

Reaaliaikainen etäopetus Zoomilla, luentoja ei tallenneta.

Paikka

Opintojakso toteutetaan etäopetuksena. Etäopetus on vuorovaikutuksellista online-opetusta Teams-yhteyden kautta. Luentoja ei tallenneta. Opintojen tukena on oppimisympäristö (Classroom), josta löydät kattavat ohjeet ja materiaalit.

Saat sähköpostiisi osallistumislinkin ennen koulutuksen alkua. Voit osallistua tietokoneella, tabletilla tai älypuhelimella. Tarvitset toimivan nettiyhteyden ja tietokoneen peruskäyttötaidot. Kysy tarvittaessa lisää: kesayliopisto@turunkesayliopisto.fi, 02 232 3302.

Tavoite

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:

  • hahmottaa, miten muotoilun avulla voidaan kehittää liiketoimintaa ketterästi
  • selittää liiketoiminnan, palvelujen markkinoinnin ja muotoilun kytkökset ja kehittymisen eri vuosikymmenillä
  • kuvata strategista muotoilua sekä markkinointia
  • tunnistaa muotoilun haltuunottamisen kehitysvaiheet yrityksissä

Opintopisteet

4 op

Sisältö

Kurssin aikana tutustutaan liiketoiminnan ja muotoilualan kytköksiin ennen, nyt ja tulevaisuudessa. Käydään läpi business design sekä design management termit ja niiden erilaiset käyttöyhteydet. Tutustutaan erilaisiin muotoilutoiminnan mittareihin ja kypsyysmalleihin.

Kouluttajat

KTT Maijastiina Jokitalo

Kouluttajalla on yli 20 vuoden laaja kokemus erilaisista markkinoinnin asiantuntija-, koulutus- ja yrityssparraustehtävistä sekä yksityisen että julkisen puolen yritysten kanssa. Jokitalo on asiakasarvon ja merkityksellisyyden, asiakaskokemuksen sekä asiakaskokemuksen johtamisen asiantuntija. Hän on kuluttajakäyttäytymisentutkija ja -asiantuntija sekä vahva osaaja brändäyksessä ja palvelumuotoilussa. Jokitalolla on eloisa ja inspiroiva tapa kouluttaa, joka varmasti koskettaa osallistujia. Maijastiina vie aina kaiken opin vahvasti käytäntöön ja hän on saanut erinomaista palautetta asiakkaan rooliin asettumisesta ja tavoitteiden kirkastamisesta.

Maijastiinasta sanottua:

  • ”Luennoitsija oli innostava ja esiintyi hyvin ja kertoi mielenkiintoisia asioita! Arvostin teorian paljoutta ja sopivassa suhteessa olleita esimerkkejä.”
  • ”Maijastiina on kannustava, energinen ja innostava kouluttaja, jonka koulutuksessa ei todella tule aika pitkäksi”
  • ”Maijastiina on huikea persoona ja talentti. Teema ilmaisi mukaansa ja se johtui isosti kouluttajan persoonasta, jonka taustalla selkeästi valtava ymmärrys aiheesta. Harvoin pääsee näin mahtavan tyypin luennoille. 5/5:)”
  • ”Kouluttajan asiantuntemus oli häkellyttävää ja opin 100% varmasti jotain uutta, vaikka minulla on jo kaksi tutkintoa markkinoinnista.”
  • ”Kouluttajan oma intohimo aiheeseen välittyy kuulijalle. Maijastiina on vivahteikas ja käytännönläheinen kouluttaja, joka käyttää paljon todellisia esimerkkejä.”
  • ”Maijastiina on ihanan asiantunteva ja rento. Käytännön esimerkit ja caset hyviä ja tuoreita. Ilo oli olla!”

Suoritustapa

Luennot (28 h) sekä itsenäinen työskentely, essee/esittely ja perehtyminen kirjallisuuteen (80h). Vaadittavat suoritukset Aktiivinen osallistuminen luennoille sekä kurssitehtävän suorittaminen annetussa ajassa.

Kirjallisuus

  • Koivisto, M., Säynäjäkangas, J. & Forsberg, S. (2019). Palvelumuotoilun bisneskirja. Helsinki: Alma Talent Oy
  • Muu aiheeseen liittyvä kirjallisuus ilmoitetaan kurssin yhteydessä.

Emoyliopisto

Lapin yliopisto

Muu informaatio

Opintojakso on osa Palvelumuotoilun perusopintoja (25 op).

Hinta

160 €
 

Kuvaus

Asiakaslähtöisyys on edellytys palvelumuotoiluille. Business Design-kurssilla syvennytään asiakaskokemuksen ja asiakasymmärryksen kautta siihen, miksi oman toimintaympäristön syvällinen tuntemus on tärkeää. Kurssilla opitaan palvelumaiseman, palvelupolun, segmentoinnin sekä asiakasodotuksien merkitys palvelumuotoilussa. Jotta voidaan tehdä asiakaslähtöistä palvelumuotoilua, pitää ymmärtää koko kokonaisuus; sekä liiketoimintaympäristö että asiakkaan toimintaympäristö asiakkaan odotuksia, tarpeita ja motiiveja unohtamatta.

Business Design kurssilla rakennetaan runsaiden esimerkkien ja tarinoiden kautta kattava ja laaja ymmärrys koko liiketoiminnan kentästä palvelumuotoilun ja asiakaslähtöisyyden näkökulmasta.

Aika

02.06. – 18.06.2025

  • ma 2.6. klo 16.45-20.15
  • ti 3.6. klo 16.45-20.15
  • ma 9.6. klo 16.45-20.15
  • to 12.6. klo 16.45-20.15
  • ma 16.6. klo 16.45-20.15
  • ke 18.6. klo 16.45-20.15

Reaaliaikainen etäopetus Zoomilla, luentoja ei tallenneta.

Paikka

Opintojakso toteutetaan etäopetuksena. Etäopetus on vuorovaikutuksellista online-opetusta Teams-yhteyden kautta. Luentoja ei tallenneta. Opintojen tukena on oppimisympäristö (Classroom), josta löydät kattavat ohjeet ja materiaalit.

Saat sähköpostiisi osallistumislinkin ennen koulutuksen alkua. Voit osallistua tietokoneella, tabletilla tai älypuhelimella. Tarvitset toimivan nettiyhteyden ja tietokoneen peruskäyttötaidot. Kysy tarvittaessa lisää: kesayliopisto@turunkesayliopisto.fi, 02 232 3302.

Tavoite

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:

  • hahmottaa, miten muotoilun avulla voidaan kehittää liiketoimintaa ketterästi
  • selittää liiketoiminnan, palvelujen markkinoinnin ja muotoilun kytkökset ja kehittymisen eri vuosikymmenillä
  • kuvata strategista muotoilua sekä markkinointia
  • tunnistaa muotoilun haltuunottamisen kehitysvaiheet yrityksissä
Opintopisteet

4 op

Sisältö

Kurssin aikana tutustutaan liiketoiminnan ja muotoilualan kytköksiin ennen, nyt ja tulevaisuudessa. Käydään läpi business design sekä design management termit ja niiden erilaiset käyttöyhteydet. Tutustutaan erilaisiin muotoilutoiminnan mittareihin ja kypsyysmalleihin.

Kouluttajat

KTT Maijastiina Jokitalo

Kouluttajalla on yli 20 vuoden laaja kokemus erilaisista markkinoinnin asiantuntija-, koulutus- ja yrityssparraustehtävistä sekä yksityisen että julkisen puolen yritysten kanssa. Jokitalo on asiakasarvon ja merkityksellisyyden, asiakaskokemuksen sekä asiakaskokemuksen johtamisen asiantuntija. Hän on kuluttajakäyttäytymisentutkija ja -asiantuntija sekä vahva osaaja brändäyksessä ja palvelumuotoilussa. Jokitalolla on eloisa ja inspiroiva tapa kouluttaa, joka varmasti koskettaa osallistujia. Maijastiina vie aina kaiken opin vahvasti käytäntöön ja hän on saanut erinomaista palautetta asiakkaan rooliin asettumisesta ja tavoitteiden kirkastamisesta.

Maijastiinasta sanottua:

  • ”Luennoitsija oli innostava ja esiintyi hyvin ja kertoi mielenkiintoisia asioita! Arvostin teorian paljoutta ja sopivassa suhteessa olleita esimerkkejä.”
  • ”Maijastiina on kannustava, energinen ja innostava kouluttaja, jonka koulutuksessa ei todella tule aika pitkäksi”
  • ”Maijastiina on huikea persoona ja talentti. Teema ilmaisi mukaansa ja se johtui isosti kouluttajan persoonasta, jonka taustalla selkeästi valtava ymmärrys aiheesta. Harvoin pääsee näin mahtavan tyypin luennoille. 5/5:)”
  • ”Kouluttajan asiantuntemus oli häkellyttävää ja opin 100% varmasti jotain uutta, vaikka minulla on jo kaksi tutkintoa markkinoinnista.”
  • ”Kouluttajan oma intohimo aiheeseen välittyy kuulijalle. Maijastiina on vivahteikas ja käytännönläheinen kouluttaja, joka käyttää paljon todellisia esimerkkejä.”
  • ”Maijastiina on ihanan asiantunteva ja rento. Käytännön esimerkit ja caset hyviä ja tuoreita. Ilo oli olla!”
Suoritustapa

Luennot (28 h) sekä itsenäinen työskentely, essee/esittely ja perehtyminen kirjallisuuteen (80h). Vaadittavat suoritukset Aktiivinen osallistuminen luennoille sekä kurssitehtävän suorittaminen annetussa ajassa.

Kirjallisuus
  • Koivisto, M., Säynäjäkangas, J. & Forsberg, S. (2019). Palvelumuotoilun bisneskirja. Helsinki: Alma Talent Oy
  • Muu aiheeseen liittyvä kirjallisuus ilmoitetaan kurssin yhteydessä.
Emoyliopisto

Lapin yliopisto

Muu informaatio

Opintojakso on osa Palvelumuotoilun perusopintoja (25 op).

Hinta

160 €
 

Katso yleiset peruutusehdot
Tulosta