Oppimisen muuntuvat ympäristöt

Aika

01.01. – 31.05.2024

kevät 2024

Tavoite

Opiskelija laajentaa ja syventää ymmärrystään kasvatuksesta ja oppimisesta eri konteksteissa ja lisää tietämystään kasvatus- ja aikuiskasvatustieteiden tutkimuskentästä ja tutkimuskohteista

Opintopisteet

7 op

Sisältö

  • Oppiminen eri konteksteissa
  • Aikuiskasvatus, sivistys ja jatkuva oppiminen
  • Koulutuksen arvot, merkitys ja mekanismit suomalaisen yhteiskunnan historiassa, politiikassa ja kulttuurissa

Suoritustapa

Kirjallinen tentti tai essee.

Kirjallisuus

Seuraavat kirjat, joista opiskelija valitsee kolme teosta:

  • Ahonen, S. 2011. Yhteinen koulu. Tasa-arvoa vai tasapäisyyttä? Koulutuksellinen tasa-arvo Suomessa Snellmanista tähän päivään. Tampere: Vastapaino.
  • Kantasalmi, K. & Nest, M. (toim.) 2014. Valistajia, sivistäjiä, poliitikkoja ja asiantuntijoita. Näkökulmia aikuiskasvatuksen kentän vaikuttajiin. Tampere: Tampere University Press. (Lukuun ottamatta alalukuja 1, 2, 5 ja 6).
  • Kupias, P. & Peltola, R. 2019. Oppiminen työssä. Helsinki: Gaudeamus.
  • Salmela-Aro, K. (toim.) 2018. Motivaatio ja oppiminen. Jyväskylä: PS-Kustannus.
  • Savolainen, H., Vilkko, R. & Vähäkylä, L. (toim.) 2017. Oppimisen tulevaisuus. Tallinna: Gaudeamus.

Ja lisäksi seuraavat artikkelit:

  • Korkeamäki, J. 2021, Oppimisvaikeudet, toimintavalmiudet ja toimijuus elämänkulussa: Tapaustutkimus aikuisten oppimisvaikeuksista. Aikuiskasvatus 41 (1), 6–17.
  • Mattila-Aalto, M. 2012. Oppimista ja syrjäytymisen ehkäisemistä oma-avun yhteisössä. Tapaus leipäjonoyhteisö. Aikuiskasvatus 32 (1), 6–16.
  • Valkonen, L. Tyrväinen, H. & Uotinen, S. 2020. Luottamuksen rakentuminen verkko-opiskelussa. Kasvatus 51 (1), 21–37.

Emoyliopisto

Turun yliopisto

Aika

01.01. – 31.05.2024

kevät 2024

Tavoite

Opiskelija laajentaa ja syventää ymmärrystään kasvatuksesta ja oppimisesta eri konteksteissa ja lisää tietämystään kasvatus- ja aikuiskasvatustieteiden tutkimuskentästä ja tutkimuskohteista

Opintopisteet

7 op

Sisältö
  • Oppiminen eri konteksteissa
  • Aikuiskasvatus, sivistys ja jatkuva oppiminen
  • Koulutuksen arvot, merkitys ja mekanismit suomalaisen yhteiskunnan historiassa, politiikassa ja kulttuurissa
Suoritustapa

Kirjallinen tentti tai essee.

Kirjallisuus

Seuraavat kirjat, joista opiskelija valitsee kolme teosta:

  • Ahonen, S. 2011. Yhteinen koulu. Tasa-arvoa vai tasapäisyyttä? Koulutuksellinen tasa-arvo Suomessa Snellmanista tähän päivään. Tampere: Vastapaino.
  • Kantasalmi, K. & Nest, M. (toim.) 2014. Valistajia, sivistäjiä, poliitikkoja ja asiantuntijoita. Näkökulmia aikuiskasvatuksen kentän vaikuttajiin. Tampere: Tampere University Press. (Lukuun ottamatta alalukuja 1, 2, 5 ja 6).
  • Kupias, P. & Peltola, R. 2019. Oppiminen työssä. Helsinki: Gaudeamus.
  • Salmela-Aro, K. (toim.) 2018. Motivaatio ja oppiminen. Jyväskylä: PS-Kustannus.
  • Savolainen, H., Vilkko, R. & Vähäkylä, L. (toim.) 2017. Oppimisen tulevaisuus. Tallinna: Gaudeamus.

Ja lisäksi seuraavat artikkelit:

  • Korkeamäki, J. 2021, Oppimisvaikeudet, toimintavalmiudet ja toimijuus elämänkulussa: Tapaustutkimus aikuisten oppimisvaikeuksista. Aikuiskasvatus 41 (1), 6–17.
  • Mattila-Aalto, M. 2012. Oppimista ja syrjäytymisen ehkäisemistä oma-avun yhteisössä. Tapaus leipäjonoyhteisö. Aikuiskasvatus 32 (1), 6–16.
  • Valkonen, L. Tyrväinen, H. & Uotinen, S. 2020. Luottamuksen rakentuminen verkko-opiskelussa. Kasvatus 51 (1), 21–37.
Emoyliopisto

Turun yliopisto

Katso yleiset peruutusehdot
Tulosta