Musiikkipsykologia I – MTEP1020

Aika

01.03. – 30.04.2023

maalis-huhtikuu 2023 (2 x la klo 9-16), tarkempi aikatalu vahvistuu myöhemmin.

Paikka

Lähiopetus tai reaaliaikainen etäopetus Zoomilla. Toteutustapa vahvistuu myöhemmin.

Tavoite

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:

  • tunnistaa musiikin kehityspsykologisia ilmiöitä erityisesti leikki- ja kouluikäisten kehityksessä
  • kuvata musiikillisten aktiviteettien ja harrastusten merkityksiä kasvuun ja kehitykseen
  • hahmottaa musiikin kehityspsykologisia ilmiöitä suhteessa musiikkiterapian lähestymistapoihin ja tyypillisiin kohderyhmiin (esim. kehitykselliset viivästymät).
  • hahmottaa yleiskuvan musiikista havaintopsykologisena ilmiönä
  • kuvata musiikin ja tunteiden yhteyksiä
  • kuvata ja selittää musiikin tiedettyjä vaikutuksia.

Opintopisteet

5 op

Sisältö

  • Musiikin kehityspsykologia lapsuusvaiheessa.
  • Musiikillisten aktiviteettien ja harrastusten merkitykset lapsen kasvussa ja kehityksessä.
  • Musiikin kehityspsykologia suhteessa musiikkiterapiaan.
  • Musiikki havaintopsykologisena ilmiönä.
  • Musiikin ja tunteiden välinen yhteys.
  • Musiikin vaikutukset.

Suoritustapa

Aktiivinen osallistuminen ryhmäopetukseen, opintojaksoon liittyvien tehtävien suorittaminen.

Kirjallisuus

  • Huotilainen, M. (2011). Aivotutkimus tunnistaa musiikin erityisen merkityksen ihmiselle. In L.-M. Lilja-Viherlampi (Ed.), Ihminen ja musiikki (pp. 35–52). Turku: Turun ammattikorkeakoulu.
  • Huotilainen, M. (2019). Näin aivot oppivat. Keuruu: PS-kustannus.
  • Louhivuori, J. & Saarikallio, S. (toim.) 2010. Musiikkipsykologia. Jyväskylä: Atena. (luvut 1-6).
  • Saarikallio, S. (2009). Musiikki ja nuoren psykososiaalinen kehitys. Teoksessa J. Louhivuori; P. Paananen & L. Väkevä (toim.). Musiikkikasvatus: Näkökulmia kasvatukseen, opetukseen ja tutkimukseen. Jyväskylä: Atena.
  • Schwartz, E. (2008). Music Therapy and Early Childhood: A Developmental Approach. Gilsum, NH: Barcelona Publishers. Sivut 29-43.
  • Ajankohtaisia, erikseen jaettavia artikkeleita ja kalvosarjoja.

Emoyliopisto

Jyväskylän yliopisto

Aika

01.03. – 30.04.2023

maalis-huhtikuu 2023 (2 x la klo 9-16), tarkempi aikatalu vahvistuu myöhemmin.

Paikka

Lähiopetus tai reaaliaikainen etäopetus Zoomilla. Toteutustapa vahvistuu myöhemmin.

Tavoite

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:

  • tunnistaa musiikin kehityspsykologisia ilmiöitä erityisesti leikki- ja kouluikäisten kehityksessä
  • kuvata musiikillisten aktiviteettien ja harrastusten merkityksiä kasvuun ja kehitykseen
  • hahmottaa musiikin kehityspsykologisia ilmiöitä suhteessa musiikkiterapian lähestymistapoihin ja tyypillisiin kohderyhmiin (esim. kehitykselliset viivästymät).
  • hahmottaa yleiskuvan musiikista havaintopsykologisena ilmiönä
  • kuvata musiikin ja tunteiden yhteyksiä
  • kuvata ja selittää musiikin tiedettyjä vaikutuksia.
Opintopisteet

5 op

Sisältö
  • Musiikin kehityspsykologia lapsuusvaiheessa.
  • Musiikillisten aktiviteettien ja harrastusten merkitykset lapsen kasvussa ja kehityksessä.
  • Musiikin kehityspsykologia suhteessa musiikkiterapiaan.
  • Musiikki havaintopsykologisena ilmiönä.
  • Musiikin ja tunteiden välinen yhteys.
  • Musiikin vaikutukset.
Suoritustapa

Aktiivinen osallistuminen ryhmäopetukseen, opintojaksoon liittyvien tehtävien suorittaminen.

Kirjallisuus
  • Huotilainen, M. (2011). Aivotutkimus tunnistaa musiikin erityisen merkityksen ihmiselle. In L.-M. Lilja-Viherlampi (Ed.), Ihminen ja musiikki (pp. 35–52). Turku: Turun ammattikorkeakoulu.
  • Huotilainen, M. (2019). Näin aivot oppivat. Keuruu: PS-kustannus.
  • Louhivuori, J. & Saarikallio, S. (toim.) 2010. Musiikkipsykologia. Jyväskylä: Atena. (luvut 1-6).
  • Saarikallio, S. (2009). Musiikki ja nuoren psykososiaalinen kehitys. Teoksessa J. Louhivuori; P. Paananen & L. Väkevä (toim.). Musiikkikasvatus: Näkökulmia kasvatukseen, opetukseen ja tutkimukseen. Jyväskylä: Atena.
  • Schwartz, E. (2008). Music Therapy and Early Childhood: A Developmental Approach. Gilsum, NH: Barcelona Publishers. Sivut 29-43.
  • Ajankohtaisia, erikseen jaettavia artikkeleita ja kalvosarjoja.
Emoyliopisto

Jyväskylän yliopisto

Tulosta