Lasten ja nuorten tunnetaito-ohjaajakoulutus (40 op)

Kuvaus

Aika

14.09.2022 – 25.08.2023

Paikka

Turun kesäyliopisto, Sirkkalankatu 4 (lähiopetus)

Kohderyhmä

Koulutus on tarkoitettu lasten ja nuorten kanssa työskenteleville. Koulutus soveltuu mm. varhaiskasvatuksen opettajille, luokanopettajille, erityisopettajille, koulunkäynnin ohjaajille, sairaalakoulujen opettajille ja ohjaajille, toiminta-, puhe- ja fysioterapeuteille, lasten ja nuorten psykiatrisille hoitajille ja lastensuojelun ohjaajille ja ohjaustyön yrittäjille.

Tavoite

Koulutuksen jälkeen opiskelija osaa tukea lasten ja nuorten tunnetaitoja monimenetelmällisesti. Hän osaa ohjata tunnetaitoja kolmitasoisen oppimismallin (sensorinen, emotionaalinen ja kognitiivinen) mukaisesti ryhmässä tai yksilötyönä (edellyttää aiempaa osaamista yksilöohjauksista). Hän osaa perustella ohjaustyönsä lähtökohdat kolmitasoisen oppimismallin näkökulmasta. Hän osaa yhdistää lasten ja nuorten tunnetaitojen ohjaamisen omaan ammattitaitoonsa ja työkenttäänsä sekä perustella käyttämiään menetelmiä ja niiden vaikuttavuutta. Opiskelija osaa toimia itsenäisesti tunnetaito-ohjaajana joko ryhmä- tai yksilötyössä lasten ja nuorten kanssa.

Koulutuksen käytyään opiskelija osaa:

  • ohjata tunnetaitohetkiä työnkuvaansa soveltuen ja hyödyntää ohjaamisessa kolmitasoista oppimisen mallia
  • käyttää erilaisia tavoitteellisia, toiminnallisia, luovia ja kehollisia tunnetaitojen tukemisen menetelmiä
  • perustella käyttämiään menetelmiä 
  • auttaa lasta tai nuorta toimimaan tunteiden kanssa rakentavasti
  • tunnistaa tunteita ja tarpeita käyttäytymisen takaa
  • tunnistaa emotionaaliseen turvaan vaikuttavia tekijöitä ja käyttää joitain sitä lisääviä keinoja 
  • kertoa ja havainnollistaa tunnetaitojen eri vaiheita, tunteiden dynamiikkaa ja tunteiden kehollisuutta
  • arvioida ja hyödyntää saatavilla olevia tunnetaitomateriaaleja ja harjoitteita sekä muokata niitä tukemaan kolmitasoista tunnetaitojen oppimista
  • tunnistaa joitakin toimintatapojaan omien tunteiden kanssa ja tunnistaa niiden vaikutus omaan hyvinvointiin
  • tunnistaa ja ilmaista käyttäytymisensä ja tunteidensa alta joitain tarpeita
  • käyttää muutamia sisäistämiään tunnesäätelyn keinoja
  • ylläpitää ja kehittää omia tunnetaitoja

Opintopisteet

40 op

Sisältö

Lasten ja nuorten tunnetaito-ohjaajakoulutus (LTTO) on vuoden pituinen ammatillinen täydennyskoulutus tunnetaitojen ohjaamisesta lapsille ja nuorille. Koulutuksessa on kaksi rinnakkain etenevää oppimispolkua. Toinen on ammatillinen polku lapsen ja nuoren tunne-elämän kehittymisen tukemiseen ja ohjaamisen taitojen kehittämiseen. Toinen polku on henkilökohtainen matka omien tunteiden äärelle ja omien tunnetaitojen kehittämiseen.

Koulutus sisältää myös perusteet seuraaviin menetelmiin: satuhieronta, draaman menetelmät, tunteiden vapautustekniikka EFT sekä tunne- ja tarvelähtöinen vuorovaikutus NVC-prosessiin pohjautuen. Koulutuksen teoreettinen tausta rakentuu oppimisen kolmen tason kautta: sensorisesta, emotionaalisesta ja kognitiivisesta oppimisen tasosta, jonka taustalla toimii teoria ilmaisullisten terapioiden psykofyysisestä jatkumosta (ETC).

Koulutuksen hyväksytysti suoritettuaan opiskelija saa oikeuden käyttää rekisteröityä Lasten ja nuorten tunnetaito-ohjaaja MM® -nimikettä ja graafista tunnusta.

Koulutuksen osa-alueet ovat:

  • Tunteiden, itsesäätelyn ja tunnetaitojen tietoperusta
  • Tunne-elämän kehittyminen ja siihen vaikuttaminen
  • Tunnetaito-ohjaamisen monimenetelmällinen osaaminen
  • Emotionaalinen turva ja kanssasäätely
  • Myötätuntoinen kohtaaminen ja vuorovaikutus

1. osio 14.-16.9.2022 klo 9.00-17.00 (3 pv)

  • Orientoituminen opintoihin ja ryhmäytyminen
  • Luovaan ja keholliseen tunnetyöskentelyyn ja sen teoreettiseen taustaan tutustuminen
  • Perustietoa tunteista, tarpeista ja tunnetaidoista
  • Emotionaalinen turva ja tunnetilanteissa toimiminen
  • Lapsen psyykkiset tarpeet ja niiden täyttämisen strategiat

2. osio 24.-25.11.2022 klo 9.00-17.00 (2 pv)

  • Tunne-elämän kehittymisen portaat ja kehitystä vakauttavat ja myönteiseen ohjaavat tekijät
  • Lapsuuden haitallisten kokemusten vaikutus (ACE)
  • Selviytymisstrategiat ja suojaroolit
  • Sisäinen kanssasäätely: oma sisäinen lapseni

3. osio 4.-5.1.2023 klo 9.00-17.00 (2 pv)

  • Stressinsäätely ja vireystilat tunne- ja itsesäätelyn perustana
  • Tutustuminen EFT:hen (Emotional Freedom Technique, Karita Palomäki verkkomateriaalin kautta)
  • Lapsuuden tarinan näkyväksi tekeminen

4. osio 16.-17.2.2023 klo 9.00-17.00 (2 pv)

  • Tarpeet tunteiden takana
  • Kuunteleminen ja selkeä itseilmaisu
  • Myönteinen vuorovaikutus ja yhteyden rakentaminen

5. osio 16.-17.3.2023 klo 9.00-17.00 (2 pv)

  • Ohjaajana toimiminen ja tunnetaito-ohjauksen periaatteet
  • Oppimisen kolmen tason aktivointi tunnetaitohetkissä
  • Nuorten tunnetaito-ohjaus
  • Lopputyöhön orientoituminen
  • Draaman menetelmiä (Leena Ylimäki) 0,5pv

6. osio 11.-12.5.2023 klo 9.00-17.00 (2 pv)

  • Ohjausharjoittelut pareittain
  • Satuhieronta ja hyväksyvä, myönteinen kosketus

Online-tapaaminen (Zoom) 20.6.2023 klo 18-20

7. osio 24.-25.8.2023 klo 9.00-17.00 (2 pv)

  • Lopputyön esittely – ohjaamistaitojen integrointi omaan työhön
  • Irtipäästäminen ja uuteen avautuminen
  • Koulutuksen päätös ja todistusten jako

Kouluttajat

Pääkouluttaja – Mari Holmberg

Mari Holmberg tuo kouluttajana ryhmään ainutlaatuisen osaamisensa ja kokemuksensa lasten ja perheiden kohtaamisesta.

Päätyönään Mari toimii sairaanhoitajana ja psykososiaalisen tuen vastuuhoitajana lasten ja nuorten syöpä- ja verisairauksien osastolla Turun yliopistollisessa sairaalassa.

Lasten ja nuorten tunnetaito-ohjaajana Mari on ohjannut tunnetaitoryhmiä etenkin syöpäsairaiden lasten sisaruksille. Yksilökohtaamisissa tunnetaidot ja tunteiden tukeminen ovat vahvasti läsnä myös osastotyössä. Mari on lisäksi ollut Tunne & Taidan asiantuntijakouluttajana mukana kouluttamassa mm. sote-kuntayhtymän työntekijöitä.

Mari valmistuu kesällä rakentavan ja myötäelävän vuorovaikutuksen ohjaajaksi.

Marista voi lukea enemmän artikkeleista Tunteita sanoittamalla voi tukea koko perhettä kriisin kohtaamisessa ja Ammattilaisten omat tunteet lasten erikoissairaanhoidossa.

Koulutuksen kehittäjä ja johtaja Anne-Mari Jääskinen on Lasten tunnetaito-ohjaajakoulutuksen kehittäjä ja johtaja, ja vastaa koulutuksen sisällöstä. Hän on tunnetaitokouluttaja, luennoitsija, tunne- ja taideterapiaohjaaja, nepsy-valmentaja sekä kirjailija. Anne-Mari on myös itse pitänyt lasten tunnetaitoryhmiä.

Muut kouluttajat:

  • Kehityspsykologian maisteri, rakentavan vuorovaikutuksen ohjaaja sekä perhe- ja vanhemmuusvalmentaja Sara Hellsten
  • Draamakouluttaja ja esiintyjä (KM) Leena Ylimäki
  • psykofyysinen fysioterapeutti, EFT-terapeutti ja -kouluttaja, kirjailija sekä NLP-työnohjaaja Karita Palomäki
  • Satuhieronnassa kouluttajana toimii Tarina ja Kosketus Oy:n kouluttama ja valtuuttama kouluttaja. Opetus pohjautuu Satuhieronnan ideologiaan, arvoihin sekä kokemukselliseen oppimiseen.

Suoritustapa

Koulutuksen laajuus on 40 opintopistettä. Prosessiluonteisessa opiskelussa yhdistyvät 16 reaaliaikaista opetuspäivää joko verkossa tai lähiopetuksena toteutettuna sekä itsenäinen työskentely. Itsenäinen työskentely sisältää kirjallisuuteen perehtymistä, kirjallisia ja toiminnallisia etätehtäviä, käytännön taitojen harjoittelua, pienryhmätyöskentelyä ja lopputyön. Koulutuksen voi suorittaa työn ohessa. Koulutuksessa on käytössä verkko-oppimisympäristö. Koulutuksen suorittaminen edellyttää läsnäoloa koulutusjaksoilla ja sitoutumista koulutukseen.

Koulutuksen laajuus 40 opintopistettä sisältää:

  • Koulutusosiot, 7 kappaletta, yhteensä 16 päivää (5 op)
  • Välitehtävät: kirjallisuuteen perehtyminen, työhön integrointi, toiminnalliset harjoitteet sekä kirjalliset tehtävät (20 op)
  • Pienryhmätyöskentely (3 op)
  • Lopputyö: Lasten tai nuorten tunnetaitoryhmän 8 – 10 ohjauskerran suunnittelu, toteuttaminen ja raportointi (12 op)

Osaamisen arviointi

Osaaminen arvioidaan asteikolla hyväksytty / hylätty.

Osaamisen arviointi perustuu kirjallisiin välitehtäviin, ohjausharjoitteluun ja lopputyöhön. Koulutuksen hyväksytty suorittaminen edellyttää kaikkien välitehtävien ja lopputyön hyväksyttyä arviointia. Hyväksytty koulutuksen suorittaminen edellyttää läsnäoloa reaaliaikaisessa opiskelussa 14/16 koulutuspäivästä.

Arviointikriteerit

Hyväksytty osaamisen arviointi edellyttää, että opiskelija osaa:

  • integroida tunnetaitojen monimenetelmällistä ohjausta omaan työnkuvaansa oppimisen kolmen tason mukaisesti
  • esitellä ja perustella monimenetelmällisen tunnetaitoryhmän toimintatavat ja tavoitteet
  • arvioida ja muokata saatavilla olevia tunnetaitoharjoitteita kolmitasoisen oppimismallin mukaiseksi
  • havainnollistaa ja sanoittaa tunnetaitojen eri vaiheita, tunteiden dynamiikkaa ja tunteiden kehollisuutta lapsiryhmälle sopivaksi
  • tukea lasta tunteiden tunnistamisessa ja säätelemisessä
  • selittää tunteiden ja tunnetaitojen perusteet eri lähdeaineistoihin pohjautuen
  • arvioida omia tunnetaitojaan ja niiden kehittymistä
  • tunnistaa ja nimetä oman sekä lapsen tai nuoren reagoimisen taustalta muutamia tarpeita
  • kuvata emotionaalisen turvan sekä stressin- ja tunnesäätelyn perusteet ja testata niiden tukemisen peruskeinoja niin itsensä kuin lapsen kohdalla
  • soveltaa rakentavan ja myötäelävän vuorovaikutuksen perusteita työssään
  • arvioida miten erilaiset vuorovaikuttamisen tavat rakentavat yhteyttä lapseen / nuoreen
  • nimetä muutamia keinoja, joilla ylläpitää ja kehittää omia tunnetaitojaan
  • arvioida omakohtaisesti kokeilemiaan tunnetaitoharjoitteita

Lisätietoja

Koulutuksen sisältöön liittyvät kysymykset:
Koulutuksen johtaja Anne-Mari Jääskinen, anne-mari@tunnejataida.fi, www.tunnejataida.fi

Turun kesäyliopisto:
koulutussuunnittelija Mikko Suhonen, mikko.suhonen@turunkesayliopisto.fi, puh. 044 720 1146
koulutussihteeri Helena Risku, helena.risku@turunkesayliopisto.fi, puh. 044 720 1143

Lisätietoja hakeutumisesta

Sähköisen ilmoittautumisen lisäksi hakijan tulee toimittaa vapaamuotoinen hakemus Turun kesäyliopistoon (kesayliopisto@turunkesayliopisto.fi) 24.8.2022 mennessä.

Vapaamuotoinen hakemus: Kirjoita itsestäsi ja elämäntilanteestasi vapaa, tiivis (max. 1,5 s.) kuvaus, jossa kerrot ainakin seuraavat asiat:

1. Aiemmat koulutukset ja työtehtäväsi (eritoten tunnetaito-ohjaajuuteen mielestäsi liittyvät).
2. Miksi hakeudut koulutukseen?
3. Miksi haluat oppia tunnetaitojen ohjaamista lapsille ja/tai nuorille?
4. Millaista työskentelyä olet itsesi ja tunteidesi kanssa tehnyt?
5. Kerro lyhyesti elämäntilanteestasi.
6. Miten mahdollistat opiskelun ajallisesti (sekä lähiosiot että niiden väliset oma-aikaiset opiskelut)?
7. Tuo halutessasi esille myös muita asioita itsestäsi, kuten vahvuutesi ja haasteesi.
8. Muista yhteystietosi.

Koulutus ei sovellu akuutissa kriisissä oleville ilman henkilökohtaista terapiaa koulutuksen rinnalla ja mahdollisuutta terapiatyöskentelyyn lähiosioiden yhteydessä. Ilmoita silloin hakemuksessasi näistä.

Tarvittaessa kouluttaja on sinuun yhteydessä ennen koulutuksen alkua. Koulutukseen voidaan ottaa enintään 16 opiskelijaa. Paikat varataan ilmoittautumisjärjestyksessä ja vahvistetaan kouluttajan hyväksyttyä hakemukset. Huomioithan siis, että koulutuspaikat saattavat täyttyä ennen hakuajan päättymistä.

Muu informaatio

Hinta

3450 €
Hinta sisältää opetuksen, materiaalin koulutuspäiville, Lasten ja nuorten tunnetaito-ohjaajan käsikirjan, tulostettavaa materiaalia tunnetaitohetkiin, henkilökohtaisen konsultaation kouluttajan kanssa, etäopiskelutehtävät ja tehtävien arvioinnin sekä koulutustodistuksen. Maksun voi suorittaa useammassa erässä koulutuksen aikana. Lisäksi opiskelija hankkii pienen henkilökohtaisen tarvikepaketin, jota hän käyttää koulutusjaksoilla ja itsenäisessä työskentelyssään, tarvikkeiden kustannukset noin 15-20 euroa.

Maksun voi suorittaa useammassa erässä (maks. 5 erää). Mikäli haluat maksaa erissä, merkitse toiveesi ilmoittautumislomakkeen Lisätietoja-kohtaan.

 

Jos suunnitelmissasi on opintovapaa, aikuiskoulutustuki on yksi mahdollisuus rahoittaa opiskelua. Lisätietoja löydät Työllisyysrahaston sivuilta.

Ilmoittautumiset

24.08.2022 mennessä

Peruutusehdot

Koulutuspaikat varataan ilmoittautumisjärjestyksessä ja vahvistetaan kouluttajan hyväksyttyä hakemukset.

Kuvaus

Aika

14.09.2022 – 25.08.2023

Paikka

Turun kesäyliopisto, Sirkkalankatu 4 (lähiopetus)

Kohderyhmä

Koulutus on tarkoitettu lasten ja nuorten kanssa työskenteleville. Koulutus soveltuu mm. varhaiskasvatuksen opettajille, luokanopettajille, erityisopettajille, koulunkäynnin ohjaajille, sairaalakoulujen opettajille ja ohjaajille, toiminta-, puhe- ja fysioterapeuteille, lasten ja nuorten psykiatrisille hoitajille ja lastensuojelun ohjaajille ja ohjaustyön yrittäjille.

Tavoite

Koulutuksen jälkeen opiskelija osaa tukea lasten ja nuorten tunnetaitoja monimenetelmällisesti. Hän osaa ohjata tunnetaitoja kolmitasoisen oppimismallin (sensorinen, emotionaalinen ja kognitiivinen) mukaisesti ryhmässä tai yksilötyönä (edellyttää aiempaa osaamista yksilöohjauksista). Hän osaa perustella ohjaustyönsä lähtökohdat kolmitasoisen oppimismallin näkökulmasta. Hän osaa yhdistää lasten ja nuorten tunnetaitojen ohjaamisen omaan ammattitaitoonsa ja työkenttäänsä sekä perustella käyttämiään menetelmiä ja niiden vaikuttavuutta. Opiskelija osaa toimia itsenäisesti tunnetaito-ohjaajana joko ryhmä- tai yksilötyössä lasten ja nuorten kanssa.

Koulutuksen käytyään opiskelija osaa:

  • ohjata tunnetaitohetkiä työnkuvaansa soveltuen ja hyödyntää ohjaamisessa kolmitasoista oppimisen mallia
  • käyttää erilaisia tavoitteellisia, toiminnallisia, luovia ja kehollisia tunnetaitojen tukemisen menetelmiä
  • perustella käyttämiään menetelmiä 
  • auttaa lasta tai nuorta toimimaan tunteiden kanssa rakentavasti
  • tunnistaa tunteita ja tarpeita käyttäytymisen takaa
  • tunnistaa emotionaaliseen turvaan vaikuttavia tekijöitä ja käyttää joitain sitä lisääviä keinoja 
  • kertoa ja havainnollistaa tunnetaitojen eri vaiheita, tunteiden dynamiikkaa ja tunteiden kehollisuutta
  • arvioida ja hyödyntää saatavilla olevia tunnetaitomateriaaleja ja harjoitteita sekä muokata niitä tukemaan kolmitasoista tunnetaitojen oppimista
  • tunnistaa joitakin toimintatapojaan omien tunteiden kanssa ja tunnistaa niiden vaikutus omaan hyvinvointiin
  • tunnistaa ja ilmaista käyttäytymisensä ja tunteidensa alta joitain tarpeita
  • käyttää muutamia sisäistämiään tunnesäätelyn keinoja
  • ylläpitää ja kehittää omia tunnetaitoja
Opintopisteet

40 op

Sisältö

Lasten ja nuorten tunnetaito-ohjaajakoulutus (LTTO) on vuoden pituinen ammatillinen täydennyskoulutus tunnetaitojen ohjaamisesta lapsille ja nuorille. Koulutuksessa on kaksi rinnakkain etenevää oppimispolkua. Toinen on ammatillinen polku lapsen ja nuoren tunne-elämän kehittymisen tukemiseen ja ohjaamisen taitojen kehittämiseen. Toinen polku on henkilökohtainen matka omien tunteiden äärelle ja omien tunnetaitojen kehittämiseen.

Koulutus sisältää myös perusteet seuraaviin menetelmiin: satuhieronta, draaman menetelmät, tunteiden vapautustekniikka EFT sekä tunne- ja tarvelähtöinen vuorovaikutus NVC-prosessiin pohjautuen. Koulutuksen teoreettinen tausta rakentuu oppimisen kolmen tason kautta: sensorisesta, emotionaalisesta ja kognitiivisesta oppimisen tasosta, jonka taustalla toimii teoria ilmaisullisten terapioiden psykofyysisestä jatkumosta (ETC).

Koulutuksen hyväksytysti suoritettuaan opiskelija saa oikeuden käyttää rekisteröityä Lasten ja nuorten tunnetaito-ohjaaja MM® -nimikettä ja graafista tunnusta.

Koulutuksen osa-alueet ovat:

  • Tunteiden, itsesäätelyn ja tunnetaitojen tietoperusta
  • Tunne-elämän kehittyminen ja siihen vaikuttaminen
  • Tunnetaito-ohjaamisen monimenetelmällinen osaaminen
  • Emotionaalinen turva ja kanssasäätely
  • Myötätuntoinen kohtaaminen ja vuorovaikutus

1. osio 14.-16.9.2022 klo 9.00-17.00 (3 pv)

  • Orientoituminen opintoihin ja ryhmäytyminen
  • Luovaan ja keholliseen tunnetyöskentelyyn ja sen teoreettiseen taustaan tutustuminen
  • Perustietoa tunteista, tarpeista ja tunnetaidoista
  • Emotionaalinen turva ja tunnetilanteissa toimiminen
  • Lapsen psyykkiset tarpeet ja niiden täyttämisen strategiat

2. osio 24.-25.11.2022 klo 9.00-17.00 (2 pv)

  • Tunne-elämän kehittymisen portaat ja kehitystä vakauttavat ja myönteiseen ohjaavat tekijät
  • Lapsuuden haitallisten kokemusten vaikutus (ACE)
  • Selviytymisstrategiat ja suojaroolit
  • Sisäinen kanssasäätely: oma sisäinen lapseni

3. osio 4.-5.1.2023 klo 9.00-17.00 (2 pv)

  • Stressinsäätely ja vireystilat tunne- ja itsesäätelyn perustana
  • Tutustuminen EFT:hen (Emotional Freedom Technique, Karita Palomäki verkkomateriaalin kautta)
  • Lapsuuden tarinan näkyväksi tekeminen

4. osio 16.-17.2.2023 klo 9.00-17.00 (2 pv)

  • Tarpeet tunteiden takana
  • Kuunteleminen ja selkeä itseilmaisu
  • Myönteinen vuorovaikutus ja yhteyden rakentaminen

5. osio 16.-17.3.2023 klo 9.00-17.00 (2 pv)

  • Ohjaajana toimiminen ja tunnetaito-ohjauksen periaatteet
  • Oppimisen kolmen tason aktivointi tunnetaitohetkissä
  • Nuorten tunnetaito-ohjaus
  • Lopputyöhön orientoituminen
  • Draaman menetelmiä (Leena Ylimäki) 0,5pv

6. osio 11.-12.5.2023 klo 9.00-17.00 (2 pv)

  • Ohjausharjoittelut pareittain
  • Satuhieronta ja hyväksyvä, myönteinen kosketus

Online-tapaaminen (Zoom) 20.6.2023 klo 18-20

7. osio 24.-25.8.2023 klo 9.00-17.00 (2 pv)

  • Lopputyön esittely – ohjaamistaitojen integrointi omaan työhön
  • Irtipäästäminen ja uuteen avautuminen
  • Koulutuksen päätös ja todistusten jako
Kouluttajat

Pääkouluttaja – Mari Holmberg

Mari Holmberg tuo kouluttajana ryhmään ainutlaatuisen osaamisensa ja kokemuksensa lasten ja perheiden kohtaamisesta.

Päätyönään Mari toimii sairaanhoitajana ja psykososiaalisen tuen vastuuhoitajana lasten ja nuorten syöpä- ja verisairauksien osastolla Turun yliopistollisessa sairaalassa.

Lasten ja nuorten tunnetaito-ohjaajana Mari on ohjannut tunnetaitoryhmiä etenkin syöpäsairaiden lasten sisaruksille. Yksilökohtaamisissa tunnetaidot ja tunteiden tukeminen ovat vahvasti läsnä myös osastotyössä. Mari on lisäksi ollut Tunne & Taidan asiantuntijakouluttajana mukana kouluttamassa mm. sote-kuntayhtymän työntekijöitä.

Mari valmistuu kesällä rakentavan ja myötäelävän vuorovaikutuksen ohjaajaksi.

Marista voi lukea enemmän artikkeleista Tunteita sanoittamalla voi tukea koko perhettä kriisin kohtaamisessa ja Ammattilaisten omat tunteet lasten erikoissairaanhoidossa.

Koulutuksen kehittäjä ja johtaja Anne-Mari Jääskinen on Lasten tunnetaito-ohjaajakoulutuksen kehittäjä ja johtaja, ja vastaa koulutuksen sisällöstä. Hän on tunnetaitokouluttaja, luennoitsija, tunne- ja taideterapiaohjaaja, nepsy-valmentaja sekä kirjailija. Anne-Mari on myös itse pitänyt lasten tunnetaitoryhmiä.

Muut kouluttajat:

  • Kehityspsykologian maisteri, rakentavan vuorovaikutuksen ohjaaja sekä perhe- ja vanhemmuusvalmentaja Sara Hellsten
  • Draamakouluttaja ja esiintyjä (KM) Leena Ylimäki
  • psykofyysinen fysioterapeutti, EFT-terapeutti ja -kouluttaja, kirjailija sekä NLP-työnohjaaja Karita Palomäki
  • Satuhieronnassa kouluttajana toimii Tarina ja Kosketus Oy:n kouluttama ja valtuuttama kouluttaja. Opetus pohjautuu Satuhieronnan ideologiaan, arvoihin sekä kokemukselliseen oppimiseen.
Suoritustapa

Koulutuksen laajuus on 40 opintopistettä. Prosessiluonteisessa opiskelussa yhdistyvät 16 reaaliaikaista opetuspäivää joko verkossa tai lähiopetuksena toteutettuna sekä itsenäinen työskentely. Itsenäinen työskentely sisältää kirjallisuuteen perehtymistä, kirjallisia ja toiminnallisia etätehtäviä, käytännön taitojen harjoittelua, pienryhmätyöskentelyä ja lopputyön. Koulutuksen voi suorittaa työn ohessa. Koulutuksessa on käytössä verkko-oppimisympäristö. Koulutuksen suorittaminen edellyttää läsnäoloa koulutusjaksoilla ja sitoutumista koulutukseen.

Koulutuksen laajuus 40 opintopistettä sisältää:

  • Koulutusosiot, 7 kappaletta, yhteensä 16 päivää (5 op)
  • Välitehtävät: kirjallisuuteen perehtyminen, työhön integrointi, toiminnalliset harjoitteet sekä kirjalliset tehtävät (20 op)
  • Pienryhmätyöskentely (3 op)
  • Lopputyö: Lasten tai nuorten tunnetaitoryhmän 8 – 10 ohjauskerran suunnittelu, toteuttaminen ja raportointi (12 op)

Osaamisen arviointi

Osaaminen arvioidaan asteikolla hyväksytty / hylätty.

Osaamisen arviointi perustuu kirjallisiin välitehtäviin, ohjausharjoitteluun ja lopputyöhön. Koulutuksen hyväksytty suorittaminen edellyttää kaikkien välitehtävien ja lopputyön hyväksyttyä arviointia. Hyväksytty koulutuksen suorittaminen edellyttää läsnäoloa reaaliaikaisessa opiskelussa 14/16 koulutuspäivästä.

Arviointikriteerit

Hyväksytty osaamisen arviointi edellyttää, että opiskelija osaa:

  • integroida tunnetaitojen monimenetelmällistä ohjausta omaan työnkuvaansa oppimisen kolmen tason mukaisesti
  • esitellä ja perustella monimenetelmällisen tunnetaitoryhmän toimintatavat ja tavoitteet
  • arvioida ja muokata saatavilla olevia tunnetaitoharjoitteita kolmitasoisen oppimismallin mukaiseksi
  • havainnollistaa ja sanoittaa tunnetaitojen eri vaiheita, tunteiden dynamiikkaa ja tunteiden kehollisuutta lapsiryhmälle sopivaksi
  • tukea lasta tunteiden tunnistamisessa ja säätelemisessä
  • selittää tunteiden ja tunnetaitojen perusteet eri lähdeaineistoihin pohjautuen
  • arvioida omia tunnetaitojaan ja niiden kehittymistä
  • tunnistaa ja nimetä oman sekä lapsen tai nuoren reagoimisen taustalta muutamia tarpeita
  • kuvata emotionaalisen turvan sekä stressin- ja tunnesäätelyn perusteet ja testata niiden tukemisen peruskeinoja niin itsensä kuin lapsen kohdalla
  • soveltaa rakentavan ja myötäelävän vuorovaikutuksen perusteita työssään
  • arvioida miten erilaiset vuorovaikuttamisen tavat rakentavat yhteyttä lapseen / nuoreen
  • nimetä muutamia keinoja, joilla ylläpitää ja kehittää omia tunnetaitojaan
  • arvioida omakohtaisesti kokeilemiaan tunnetaitoharjoitteita
Lisätietoja

Koulutuksen sisältöön liittyvät kysymykset:
Koulutuksen johtaja Anne-Mari Jääskinen, anne-mari@tunnejataida.fi, www.tunnejataida.fi

Turun kesäyliopisto:
koulutussuunnittelija Mikko Suhonen, mikko.suhonen@turunkesayliopisto.fi, puh. 044 720 1146
koulutussihteeri Helena Risku, helena.risku@turunkesayliopisto.fi, puh. 044 720 1143

Lisätietoja hakeutumisesta

Sähköisen ilmoittautumisen lisäksi hakijan tulee toimittaa vapaamuotoinen hakemus Turun kesäyliopistoon (kesayliopisto@turunkesayliopisto.fi) 24.8.2022 mennessä.

Vapaamuotoinen hakemus: Kirjoita itsestäsi ja elämäntilanteestasi vapaa, tiivis (max. 1,5 s.) kuvaus, jossa kerrot ainakin seuraavat asiat:

1. Aiemmat koulutukset ja työtehtäväsi (eritoten tunnetaito-ohjaajuuteen mielestäsi liittyvät).
2. Miksi hakeudut koulutukseen?
3. Miksi haluat oppia tunnetaitojen ohjaamista lapsille ja/tai nuorille?
4. Millaista työskentelyä olet itsesi ja tunteidesi kanssa tehnyt?
5. Kerro lyhyesti elämäntilanteestasi.
6. Miten mahdollistat opiskelun ajallisesti (sekä lähiosiot että niiden väliset oma-aikaiset opiskelut)?
7. Tuo halutessasi esille myös muita asioita itsestäsi, kuten vahvuutesi ja haasteesi.
8. Muista yhteystietosi.

Koulutus ei sovellu akuutissa kriisissä oleville ilman henkilökohtaista terapiaa koulutuksen rinnalla ja mahdollisuutta terapiatyöskentelyyn lähiosioiden yhteydessä. Ilmoita silloin hakemuksessasi näistä.

Tarvittaessa kouluttaja on sinuun yhteydessä ennen koulutuksen alkua. Koulutukseen voidaan ottaa enintään 16 opiskelijaa. Paikat varataan ilmoittautumisjärjestyksessä ja vahvistetaan kouluttajan hyväksyttyä hakemukset. Huomioithan siis, että koulutuspaikat saattavat täyttyä ennen hakuajan päättymistä.

Muu informaatio
Hinta

3450 €
Hinta sisältää opetuksen, materiaalin koulutuspäiville, Lasten ja nuorten tunnetaito-ohjaajan käsikirjan, tulostettavaa materiaalia tunnetaitohetkiin, henkilökohtaisen konsultaation kouluttajan kanssa, etäopiskelutehtävät ja tehtävien arvioinnin sekä koulutustodistuksen. Maksun voi suorittaa useammassa erässä koulutuksen aikana. Lisäksi opiskelija hankkii pienen henkilökohtaisen tarvikepaketin, jota hän käyttää koulutusjaksoilla ja itsenäisessä työskentelyssään, tarvikkeiden kustannukset noin 15-20 euroa.

Maksun voi suorittaa useammassa erässä (maks. 5 erää). Mikäli haluat maksaa erissä, merkitse toiveesi ilmoittautumislomakkeen Lisätietoja-kohtaan.

 

Jos suunnitelmissasi on opintovapaa, aikuiskoulutustuki on yksi mahdollisuus rahoittaa opiskelua. Lisätietoja löydät Työllisyysrahaston sivuilta.

Ilmoittautumiset

24.08.2022 mennessä

Peruutusehdot

Koulutuspaikat varataan ilmoittautumisjärjestyksessä ja vahvistetaan kouluttajan hyväksyttyä hakemukset.

Tulosta