Kielen kehitys, pedagoginen vuorovaikutus ja kertomukset

Aika

10.03. – 18.03.2023

Lähiopetus:

  • 10.-11.3.2023 pe klo 16.30-20.15 ja la 9.00-16.00
  • 17.-18.3.2023 pe klo 16.30-20.15 ja la 9.00-16.00

Tavoite

Opiskelija

  • tiedostaa, että varhaiskasvatuksen, esi- ja alkuopetuksen keskeinen tavoite on vahvistaa lasten kielen oppimista ja vuorovaikutustaitoja osana laaja-alaista osaamista sekä erilaisten kielellisten ja kulttuuristen identiteettien kehittymistä (arviointi- ja vuorovaikutusosaaminen).
  • omaa valmiudet havainnoida ja erottaa tyypilliset yksi- ja monikielisen kehityksen yksilölliset vaihtelut poikkeavista kehityskuluista.
  • osaa kulttuuri- ja kielitietoisen pedagogiikan keskeisiä menetelmiä ja tietää, miten sanallisen ja sanattoman vuorovaikutuksen keinoin voidaan ehkäistä ennalta ongelmia ja edistää eriasteista tukea tarvitsevien lasten samoin kuin eri kulttuuri- ja kielitaustaisten lasten kielen oppimista ja identiteettien kehitystä.
  • ymmärtää, miten puheen ymmärtämisen ja tuottamisen kehitys on yhteydessä lukemaan ja kirjoittamaan oppimiseen ja luetun ymmärtämiseen.
  • tietää pedagogisia menetelmiä, joilla tuetaan alkavaa luku- ja kirjoitustaitoa luovien yhteisten prosessien keinoin.
  • tuntee lastenkirjallisuutta ja ymmärtää sen pedagogisen merkityksen.

Opintopisteet

6 op

Sisältö

  • kielen (fonologinen, semanttinen, morfosyntaktinen ja pragmaattinen) kehitys syntymästä kouluikään
  • vuorovaikutus- ja viestintätaidot, kerronta- ja keskustelutaidot
  • opettajat ja vanhemmat kielen, lukemisen ja vuorovaikutuksen tukijoina, oppimisvaikeuksien ennaltaehkäiseminen
  • lastenkirjallisuus, draama ja luova ilmaiseminen
  • lasten kielellisten ja vuorovaikutustaitojen havainnoiminen ja arviointi monikielisissä varhaiskasvatuksen toimintaympäristöissä
  • kuullun ja luetun ymmärtäminen, kielellinen tietoisuus luku- ja kirjoitustaidon oppimisessa
  • erilaiset pedagogiset vuorovaikutus- ja toimintamallit kielen oppimisen, kielellisten ja kulttuuristen identiteettien sekä luku- ja kirjoitusvalmiuksien kehittymisen tukemiseksi.

Kouluttajat

KT, yliopistonlehtori Riitta Korhonen

Suoritustapa

Kirjallinen tentti, harjoitustyöt, palautteen antaminen opintojaksosta.
Kirjallinen tentti sisältää luennot, ryhmäopetuksen ja tentittävän kirjallisuuden.

Luento-opetus 16 t, ryhmäopetus 8 t, itsenäinen työskentely 136 t. Luennoilla läsnäolovelvollisuus. Itsenäiseen työskentelyyn voi kuulua yksilö-, pari- tai ryhmätehtäviä, jotka voidaan toteuttaa koulussa tai päiväkodissa, sekä lukupiirityöskentelyä.

Kirjallisuus

Tentittävä kirjallisuus:

  1. Morrow, L. 2019. Literacy development in the early years. Helping children to read and write. Boston: Ally ja Bacon. (soveltuvin osin)
  2. Loukusa, S. & Paavola, L. (toim.) 2011. Lapset kieltä käyttämässä. Juva: PS-kustannus. (soveltuvin osin).
  3. Niemitalo-Haapola, E., Haapala, S. & Ukkola, S. (toim.) 2020. Lapsen kielenkehitys. Vuorovaikutuksen, leikin ja luovuuden merkitys. Jyväskylä: PS-Kustannus. (soveltuvin osin)
  4. Aerila, J.-A. & Kauppinen, M. 2021. Kirjasta kaveri. Jyväskylä: PS-Kustannus. (soveltuvin osin)

Oheismateriaalina:
Pihlaja, P. & Viitala, R. (toim.) 2018. Varhaiserityiskasvatus. Keuruu: PS-kustannus. (Luvut 4, 5, 7 ja 8).

15.00

Normal
0

21

false
false
false

FI
X-NONE
X-NONE

/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:”Normaali taulukko”;
mso-tstyle-rowband-size:0;
mso-tstyle-colband-size:0;
mso-style-noshow:yes;
mso-style-priority:99;
mso-style-parent:””;
mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt;
mso-para-margin-top:0cm;
mso-para-margin-right:0cm;
mso-para-margin-bottom:8.0pt;
mso-para-margin-left:0cm;
line-height:107%;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:11.0pt;
font-family:”Calibri”,sans-serif;
mso-ascii-font-family:Calibri;
mso-ascii-theme-font:minor-latin;
mso-hansi-font-family:Calibri;
mso-hansi-theme-font:minor-latin;
mso-fareast-language:EN-US;}

Emoyliopisto

Turun yliopisto

Aika

10.03. – 18.03.2023

Lähiopetus:

  • 10.-11.3.2023 pe klo 16.30-20.15 ja la 9.00-16.00
  • 17.-18.3.2023 pe klo 16.30-20.15 ja la 9.00-16.00
Tavoite

Opiskelija

  • tiedostaa, että varhaiskasvatuksen, esi- ja alkuopetuksen keskeinen tavoite on vahvistaa lasten kielen oppimista ja vuorovaikutustaitoja osana laaja-alaista osaamista sekä erilaisten kielellisten ja kulttuuristen identiteettien kehittymistä (arviointi- ja vuorovaikutusosaaminen).
  • omaa valmiudet havainnoida ja erottaa tyypilliset yksi- ja monikielisen kehityksen yksilölliset vaihtelut poikkeavista kehityskuluista.
  • osaa kulttuuri- ja kielitietoisen pedagogiikan keskeisiä menetelmiä ja tietää, miten sanallisen ja sanattoman vuorovaikutuksen keinoin voidaan ehkäistä ennalta ongelmia ja edistää eriasteista tukea tarvitsevien lasten samoin kuin eri kulttuuri- ja kielitaustaisten lasten kielen oppimista ja identiteettien kehitystä.
  • ymmärtää, miten puheen ymmärtämisen ja tuottamisen kehitys on yhteydessä lukemaan ja kirjoittamaan oppimiseen ja luetun ymmärtämiseen.
  • tietää pedagogisia menetelmiä, joilla tuetaan alkavaa luku- ja kirjoitustaitoa luovien yhteisten prosessien keinoin.
  • tuntee lastenkirjallisuutta ja ymmärtää sen pedagogisen merkityksen.
Opintopisteet

6 op

Sisältö
  • kielen (fonologinen, semanttinen, morfosyntaktinen ja pragmaattinen) kehitys syntymästä kouluikään
  • vuorovaikutus- ja viestintätaidot, kerronta- ja keskustelutaidot
  • opettajat ja vanhemmat kielen, lukemisen ja vuorovaikutuksen tukijoina, oppimisvaikeuksien ennaltaehkäiseminen
  • lastenkirjallisuus, draama ja luova ilmaiseminen
  • lasten kielellisten ja vuorovaikutustaitojen havainnoiminen ja arviointi monikielisissä varhaiskasvatuksen toimintaympäristöissä
  • kuullun ja luetun ymmärtäminen, kielellinen tietoisuus luku- ja kirjoitustaidon oppimisessa
  • erilaiset pedagogiset vuorovaikutus- ja toimintamallit kielen oppimisen, kielellisten ja kulttuuristen identiteettien sekä luku- ja kirjoitusvalmiuksien kehittymisen tukemiseksi.
Kouluttajat

KT, yliopistonlehtori Riitta Korhonen

Suoritustapa

Kirjallinen tentti, harjoitustyöt, palautteen antaminen opintojaksosta.
Kirjallinen tentti sisältää luennot, ryhmäopetuksen ja tentittävän kirjallisuuden.

Luento-opetus 16 t, ryhmäopetus 8 t, itsenäinen työskentely 136 t. Luennoilla läsnäolovelvollisuus. Itsenäiseen työskentelyyn voi kuulua yksilö-, pari- tai ryhmätehtäviä, jotka voidaan toteuttaa koulussa tai päiväkodissa, sekä lukupiirityöskentelyä.

Kirjallisuus

Tentittävä kirjallisuus:

  1. Morrow, L. 2019. Literacy development in the early years. Helping children to read and write. Boston: Ally ja Bacon. (soveltuvin osin)
  2. Loukusa, S. & Paavola, L. (toim.) 2011. Lapset kieltä käyttämässä. Juva: PS-kustannus. (soveltuvin osin).
  3. Niemitalo-Haapola, E., Haapala, S. & Ukkola, S. (toim.) 2020. Lapsen kielenkehitys. Vuorovaikutuksen, leikin ja luovuuden merkitys. Jyväskylä: PS-Kustannus. (soveltuvin osin)
  4. Aerila, J.-A. & Kauppinen, M. 2021. Kirjasta kaveri. Jyväskylä: PS-Kustannus. (soveltuvin osin)

Oheismateriaalina:
Pihlaja, P. & Viitala, R. (toim.) 2018. Varhaiserityiskasvatus. Keuruu: PS-kustannus. (Luvut 4, 5, 7 ja 8).

Emoyliopisto

Turun yliopisto

Tulosta