Johdanto oppimiseen, opetukseen ja arviointiin

Aika

05.06. – 14.06.2023

Alustava opetusaikataulu (etäopetus Zoomilla):

ma-ke 5.-7.6.2023 klo 17-20
ma-ke 12.-14.6.2023 klo 17-20

Paikka

Opintojakso toteutetaan etäopetuksena verkon välityksellä (online-opetus Zoomilla). Luennot myös tallennetaan. Saat sähköpostiisi osallistumislinkin ennen koulutuksen alkua. Voit osallistua tietokoneella, tabletilla tai älypuhelimella. Tarvitset toimivan nettiyhteyden ja tietokoneen peruskäyttötaidot. Opintojen tukena on myös EduGo-oppimisympäristö (Moodle). Kysy tarvittaessa lisää: kesayliopisto@turunkesayliopisto.fi, 02 232 3302.

Tavoite

Opiskelija

  • hallitsee opetuksen, oppimisen ja arvioinnin ydinkäsitteet
  • osaa reflektoida kasvatuksen ja opetuksen peruskäsitteitä ja ilmiöitä sekä oman alansa että laajemmasta näkökulmasta
  • osaa käyttää opetussuunnitelmia opetuksensa perustana
  • saa perustietoa ja käytännön valmiuksia suunnitella, toteuttaa ja arvioida opetusta ja oppimista

Opintopisteet

3 op

Sisältö

  • opettajuus ammattina ja ammattietiikka
  • opetussuunnitelman tasot, tyypit, tehtävät ja arvot
  • opetussuunnitelman ohjaama pedagoginen toiminta ja opetuksen kehittäminen
  • oppimisympäristöt ja toimintakulttuuri
  • oppilas-opettaja -vuorovaikutus
  • opetusmuodot, opetusmenetelmät ja niiden käyttö
  • arviointi ja palaute
  • moninaiset oppilaat tai opiskelijat

Suoritustapa

Luento-opetus 20 t. Kirjallinen tehtävä (luennot + oppimateriaalit) EduGo-oppimisalustalla.

Kirjallisuus

  1. Jyrhämä, R., Hellström, M., Uusikylä, K. & Kansanen, P. 2016. Opettajan didaktiikka. Jyväskylä: PS-kustannus (sivut 9-234).
  2. Roiha, A. & Polso, J. (2018). Onnistu erityittämisessä. Toimivan opetuksen opas. Jyväskylä: PS—kustannus (sivut 15-241).
  3. Sahlberg, P. & Sharan S. (toim.) 2002. Yhteistoiminnallisen oppimisen käsikirja. Helsinki: WSOY (sivut 10-47 ja yksi vapaasti valittava luku väliltä 1.2.-2.7).
  4. Saloviita, T. 2013. Luokka haltuun! Parhaat keinot toimivaan opetukseen. Jyväskylä: PS-kustannus (sivut 18-78).
  5. Luostarinen & Nieminen (2019). Arvioinnin käsikirja. PS-kustannus (sivut 13-277 + 327-341 ).

Oheiskirjallisuus: 1) Lehtinen, E., Vauras, M. & Lerkkanen, M.-K. 2016. Kasvatuspsykologia. Jyväskylä: PS-kustannus.

Emoyliopisto

Turun yliopisto

Aika

05.06. – 14.06.2023

Alustava opetusaikataulu (etäopetus Zoomilla):

ma-ke 5.-7.6.2023 klo 17-20
ma-ke 12.-14.6.2023 klo 17-20

Paikka

Opintojakso toteutetaan etäopetuksena verkon välityksellä (online-opetus Zoomilla). Luennot myös tallennetaan. Saat sähköpostiisi osallistumislinkin ennen koulutuksen alkua. Voit osallistua tietokoneella, tabletilla tai älypuhelimella. Tarvitset toimivan nettiyhteyden ja tietokoneen peruskäyttötaidot. Opintojen tukena on myös EduGo-oppimisympäristö (Moodle). Kysy tarvittaessa lisää: kesayliopisto@turunkesayliopisto.fi, 02 232 3302.

Tavoite

Opiskelija

  • hallitsee opetuksen, oppimisen ja arvioinnin ydinkäsitteet
  • osaa reflektoida kasvatuksen ja opetuksen peruskäsitteitä ja ilmiöitä sekä oman alansa että laajemmasta näkökulmasta
  • osaa käyttää opetussuunnitelmia opetuksensa perustana
  • saa perustietoa ja käytännön valmiuksia suunnitella, toteuttaa ja arvioida opetusta ja oppimista
Opintopisteet

3 op

Sisältö
  • opettajuus ammattina ja ammattietiikka
  • opetussuunnitelman tasot, tyypit, tehtävät ja arvot
  • opetussuunnitelman ohjaama pedagoginen toiminta ja opetuksen kehittäminen
  • oppimisympäristöt ja toimintakulttuuri
  • oppilas-opettaja -vuorovaikutus
  • opetusmuodot, opetusmenetelmät ja niiden käyttö
  • arviointi ja palaute
  • moninaiset oppilaat tai opiskelijat
Suoritustapa

Luento-opetus 20 t. Kirjallinen tehtävä (luennot + oppimateriaalit) EduGo-oppimisalustalla.

Kirjallisuus
  1. Jyrhämä, R., Hellström, M., Uusikylä, K. & Kansanen, P. 2016. Opettajan didaktiikka. Jyväskylä: PS-kustannus (sivut 9-234).
  2. Roiha, A. & Polso, J. (2018). Onnistu erityittämisessä. Toimivan opetuksen opas. Jyväskylä: PS—kustannus (sivut 15-241).
  3. Sahlberg, P. & Sharan S. (toim.) 2002. Yhteistoiminnallisen oppimisen käsikirja. Helsinki: WSOY (sivut 10-47 ja yksi vapaasti valittava luku väliltä 1.2.-2.7).
  4. Saloviita, T. 2013. Luokka haltuun! Parhaat keinot toimivaan opetukseen. Jyväskylä: PS-kustannus (sivut 18-78).
  5. Luostarinen & Nieminen (2019). Arvioinnin käsikirja. PS-kustannus (sivut 13-277 + 327-341 ).

Oheiskirjallisuus: 1) Lehtinen, E., Vauras, M. & Lerkkanen, M.-K. 2016. Kasvatuspsykologia. Jyväskylä: PS-kustannus.

Emoyliopisto

Turun yliopisto

Katso yleiset peruutusehdot
Tulosta