Aika
04.11. – 19.11.2022
Lähiopetus: 4.-5.11.2022 pe klo 17-20 ja la 9-16 ja 18.-19.11.2022 pe 17-20 ja la 9-16
Paikka
Luennot järjestetään lähiopetuksena. Luennoille voi osallistua myös etänä Zoomin kautta. Lähiopetus järjestetään Turun yliopiston tiloissa (tarkempi paikka vahvistuu myöhemmin).
Tavoite
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- hahmottaa, miten muotoilun avulla voidaan kehittää liiketoimintaa ketterästi
- selittää liiketoiminnan, palvelujen markkinoinnin ja muotoilun kytkökset ja kehittymisen eri vuosikymmenillä
- kuvata strategista muotoilua sekä markkinointia
- tunnistaa muotoilun haltuunottamisen kehitysvaiheet yrityksissä
Opintopisteet
4 op
Sisältö
Kurssin aikana tutustutaan liiketoiminnan ja muotoilualan kytköksiin ennen, nyt ja tulevaisuudessa. Käydään läpi business design sekä design management termit ja niiden erilaiset käyttöyhteydet. Tutustutaan erilaisiin muotoilutoiminnan mittareihin ja kypsyysmalleihin.
Kouluttajat
KTT, koulutuspäällikkö Maijastiina Jokitalo
Suoritustapa
Luennot (28 h) sekä itsenäinen työskentely, essee/esittely ja perehtyminen kirjallisuuteen (80h). Vaadittavat suoritukset Aktiivinen osallistuminen luennoille sekä kurssitehtävän suorittaminen annetussa ajassa.
Kirjallisuus
- Koivisto, M., Säynäjäkangas, J. & Forsberg, S. (2019). Palvelumuotoilun bisneskirja. Helsinki: Alma Talent Oy
- Muu aiheeseen liittyvä kirjallisuus ilmoitetaan kurssin yhteydessä.
Emoyliopisto
Lapin yliopisto
Muu informaatio
Opinjakso on osa Palvelumuotoilun perusopintoja (25 op). Palvelumuotoilun perusopinnoissa ei ole mahdollista ilmoittautua yksittäisille opintojaksoille.