Asiakasymmärrys palvelumuotoilussa

Kuvaus

Viisi tähteä

Aika

25.01. – 01.02.2024

25.1. ja 1.2.2024 klo 13-16

Paikka

Koulutus toteutetaan etäopetuksena verkon välityksellä (livevideo-opetus Zoomilla). Saat sähköpostiisi osallistumislinkin ennen koulutuksen alkua. Voit osallistua tietokoneella, tabletilla tai älypuhelimella. Tarvitset toimivan nettiyhteyden ja tietokoneen peruskäyttötaidot. Koulutusta ei tallenneta. Kysy tarvittaessa lisää: kesayliopisto@turunkesayliopisto.fi, 02 232 3302.

Kohderyhmä

Kurssi soveltuu palvelumuotoilun perusopinnot suorittaneille sekä myös alalla työskenneille, joilla ei välttämättä ole tutkintokoulutusta palvelumuotoiluun. Voit työskennellä esimerkiksi palvelujen kehittämisen, koulutuksen, viestinnän ja markkinoinnin parissa. Perustason ymmärrys muotoilumenetelmistä on tarpeen.

Sisältö

Asiakasymmärrys palvelumuotoilussa -koulutuksen jälkeen osaat:

  • Luoda tutkimussuunnitelman asiakasymmärryksen kerryttämiseksi
  • Laadullisten menetelmien perusteet: havainnointi, syvähaastattelu sekä UX-haastattelu
  • Määrällisten menetelmien perusteet: kyselytutkimus
  • Erilaisten aineistojen analysoinnin perusteet: esim. temaattinen analyysi sekä sisältöanalyysi
  • Vertailla eri menetelmiä kuten UX-testaus, fokusryhmät, etnografia, kokeilut, sekä laadullinen vs. määrällinen lähestymistapa
  • Eettisen tutkimustavan perusteet: mm. Haastateltavien anonymiteetti, rekrytointi sekä GDPR
  • Generatiivisen AI-palvelujen hyödyntämisen tutkimustyössä

Koulutuskokonaisuus antaa syventävän ymmärryksen siitä miten asiakasymmärrystä kerrytetään palvelumuotoilun eri vaiheissa. Opiskelija pääsee kokeilemaan erilaisia menetelmiä sekä syventämään taitojaan mm. tutkimushaastattelijana. Tavoitteena on syventää muotoilijan osaamista laadullisten ja määrällisten menetelmien hyödyntämisessä, sekä hahmottaa mikä merkitys eri vaiheilla on onnistuneen lopputuloksen saavuttamiseksi. Kurssin aikana tehdään harjoituksia parityönä sekä luennoilla että itsenäisesti kahden luentokerran välillä. Itsenäisen harjoitustehtävän aiheen opiskelija saa valita itse, se voi olla esimerkiksi analyysiharjoitus, havainnointiharjoitus tai vaikkapa UX-testaus.

Kouluttajat

FT Anna Haverinen

Anna toimii johtavana tutkijana Un/known strategiakonsultoinnin
yrityksessä. Annalla on pitkä kokemus palvelumuotoilun sekä soveltavan antropologian asiantuntijana, ja on toiminut useissa IT-, design-, ja tutkimusalan rooleissa viimeisten viidentoista vuoden ajan.

Kirjallisuus

  • Perttu Pöyhönen, Hanna Santavuori, Sari Mustonen (2023): Asiakastutkimus – Perusteet ja käytännöt
    JA/TAI
  • Erika Hall (2019) Just Enough Research: Second Edition.
    JA/TAI
  • Mikko Leskelä (2020): Bisnesantropologia ja muut ihmistieteet strategiatyössä.

Lisätietoja

rehtori Mikko Suhonen, mikko.suhonen@turunkesayliopisto.fi, 044 720 1146

Hinta

250 €

Hinta voimassa verkkomaksulla maksettaessa. Laskutuslisä 5 €. Muistathan valita oikean tuotteen lisäksi myös maksutavan.

Ilmoittautumiset

11.01.2024 mennessä

Kuvaus

Viisi tähteä

Aika

25.01. – 01.02.2024

25.1. ja 1.2.2024 klo 13-16

Paikka

Koulutus toteutetaan etäopetuksena verkon välityksellä (livevideo-opetus Zoomilla). Saat sähköpostiisi osallistumislinkin ennen koulutuksen alkua. Voit osallistua tietokoneella, tabletilla tai älypuhelimella. Tarvitset toimivan nettiyhteyden ja tietokoneen peruskäyttötaidot. Koulutusta ei tallenneta. Kysy tarvittaessa lisää: kesayliopisto@turunkesayliopisto.fi, 02 232 3302.

Kohderyhmä

Kurssi soveltuu palvelumuotoilun perusopinnot suorittaneille sekä myös alalla työskenneille, joilla ei välttämättä ole tutkintokoulutusta palvelumuotoiluun. Voit työskennellä esimerkiksi palvelujen kehittämisen, koulutuksen, viestinnän ja markkinoinnin parissa. Perustason ymmärrys muotoilumenetelmistä on tarpeen.

Sisältö

Asiakasymmärrys palvelumuotoilussa -koulutuksen jälkeen osaat:

  • Luoda tutkimussuunnitelman asiakasymmärryksen kerryttämiseksi
  • Laadullisten menetelmien perusteet: havainnointi, syvähaastattelu sekä UX-haastattelu
  • Määrällisten menetelmien perusteet: kyselytutkimus
  • Erilaisten aineistojen analysoinnin perusteet: esim. temaattinen analyysi sekä sisältöanalyysi
  • Vertailla eri menetelmiä kuten UX-testaus, fokusryhmät, etnografia, kokeilut, sekä laadullinen vs. määrällinen lähestymistapa
  • Eettisen tutkimustavan perusteet: mm. Haastateltavien anonymiteetti, rekrytointi sekä GDPR
  • Generatiivisen AI-palvelujen hyödyntämisen tutkimustyössä

Koulutuskokonaisuus antaa syventävän ymmärryksen siitä miten asiakasymmärrystä kerrytetään palvelumuotoilun eri vaiheissa. Opiskelija pääsee kokeilemaan erilaisia menetelmiä sekä syventämään taitojaan mm. tutkimushaastattelijana. Tavoitteena on syventää muotoilijan osaamista laadullisten ja määrällisten menetelmien hyödyntämisessä, sekä hahmottaa mikä merkitys eri vaiheilla on onnistuneen lopputuloksen saavuttamiseksi. Kurssin aikana tehdään harjoituksia parityönä sekä luennoilla että itsenäisesti kahden luentokerran välillä. Itsenäisen harjoitustehtävän aiheen opiskelija saa valita itse, se voi olla esimerkiksi analyysiharjoitus, havainnointiharjoitus tai vaikkapa UX-testaus.

Kouluttajat

FT Anna Haverinen

Anna toimii johtavana tutkijana Un/known strategiakonsultoinnin
yrityksessä. Annalla on pitkä kokemus palvelumuotoilun sekä soveltavan antropologian asiantuntijana, ja on toiminut useissa IT-, design-, ja tutkimusalan rooleissa viimeisten viidentoista vuoden ajan.

Kirjallisuus
  • Perttu Pöyhönen, Hanna Santavuori, Sari Mustonen (2023): Asiakastutkimus – Perusteet ja käytännöt
    JA/TAI
  • Erika Hall (2019) Just Enough Research: Second Edition.
    JA/TAI
  • Mikko Leskelä (2020): Bisnesantropologia ja muut ihmistieteet strategiatyössä.
Lisätietoja

rehtori Mikko Suhonen, mikko.suhonen@turunkesayliopisto.fi, 044 720 1146

Hinta

250 €

Hinta voimassa verkkomaksulla maksettaessa. Laskutuslisä 5 €. Muistathan valita oikean tuotteen lisäksi myös maksutavan.

Ilmoittautumiset

11.01.2024 mennessä

Katso yleiset peruutusehdot
Tulosta