Aika
01.04. – 30.04.2023
huhtikuu 2023. Tarkempi aikataulu vahvistuu myöhemmin.
Tavoite
Opiskelija
- ymmärtää lapsen matemaattisen ajattelun piirteitä ja kasvuympäristön merkityksen ajattelun ja asenteiden kehittymiselle
- osaa havainnoida lapsen matemaattisia valmiuksia ja asenteita
- harjaantuu ohjaamaan, innostamaan ja tukemaan lapsen matemaattisten tietojen, taitojen ja asenteiden kehittymistä
- tuntee esi- ja alkuopetuksen matematiikan opetussuunnitelman perusteet ja sisältöjen keskeiset käsitteet matematiikan alueelta
- osaa hyödyntää arkisia tilanteita, pelejä ja leikkejä osana tutkivaa ja toiminnallista oppimista
Opintopisteet
3 op
Sisältö
- esi- ja alkuopetuksen opetussuunnitelman perusteet matematiikan osalta
- oppiaineelle ja ikäryhmille soveltuvat oppijakeskeiset työtavat
- toiminnalliset, tutkivat ja kokeilevat työtavat
- matemaattinen ajattelu ja lapsen kiinnostuksen herättäminen arjen ilmiöiden matemaattiseen havainnointiin
- lukukäsitteen kehittyminen ja kehittymistä tukevat oppimisympäristöt
- peruslaskutoimitusten ja geometrian opettaminen erilaisin opetusmenetelmin
- matemaattisen minäkuvan kehittyminen ja tukeminen
Kouluttajat
Vastuuhenkilö: Minna Hannula-Sormunen
Suoritustapa
Harjoitustyöt ja kirjallinen tentti, jossa tentitään sekä kirjat että luentojen, harjoitustöiden, verkkokurssin ja ryhmäopetuksen sisällöt.
Luento-opetus 12 t, ryhmäopetus 8 t, itsenäinen työskentely 61 t.
Osa opintojaksosta voidaan toteuttaa digitaalisessa oppimisympäristössä Pikkumatikka-verkkokurssilla.
Kirjallisuus
Tentittävä kirjallisuus:
- Clements D. H. & Sarama, J. 2009. Learning and teaching early math. The learning trajectories approach. Routledge: New York, 2. korjattu painos. (soveltuvin osin)
- Hannula, M. M. & Lepola, J. 2006. Matemaattisten taitojen kehittyminen esi- ja alkuopetuksen aikana: Mitkä tekijät ennakoivat aritmeettisten taitojen kehitystä? Teoksessa J. Lepola & M.M. Hannula (toim.) Kohti koulua. Kielellisten, matemaattisten ja motivationaalisten valmiuksien kehitys. Turun yliopisto: Kasvatustieteiden tiedekunnan julkaisusarja A:205, s. 129–150.
- Kinnunen, R. 2003. Miksi kertotauluun kompastuu? Lukujen hallinta oppimisen perustana. Turun yliopisto: Oppimistutkimuksen keskus. (soveltuvin osin)
- Mattinen, A., Hannula, M. M., & Lehtinen, E. 2006. Katsotaanpas kuinka monta jalkaa tällä toukalla on! – Lapsen ohjaaminen lukumäärien havaitsemiseen ja käsittelemiseen. Teoksessa J. Lepola & M. M. Hannula (toim.) Kohti koulua. Kielellisten, matemaattisten ja motivationaalisten valmiuksien kehitys. Kasvatustieteiden tiedekunnan julkaisusarja A:205, s. 155-180.
Emoyliopisto
Turun yliopisto