Aika
23.09. – 08.10.2022
Lähiopetus:
- 23.-24.9.2022 pe klo 17.00-20.15 ja la klo 9-16
- 7.-8.10.2022 pe klo 17.00-20.15 ja la klo 9-16
Paikka
Turku
Tavoite
Opiskelija
- osaa huomioida esi- ja alkukasvatusikäisten lasten kehitysvaiheita
- tietää ajattelun, tunne-elämän ja käyttäytymisen itsesäätelyn kehityspsykologisista lainalaisuuksista ja kehityksen riski- ja suojatekijöistä
- tuntee lapsen kehityksen, oppimisen ja laaja-alaisen osaamisen tukemisen perusteita
Opintopisteet
4 op
Sisältö
- teoreettisia näkemyksiä ja sovelluksia ajattelun, tunne-elämän ja käyttäytymisen itsesäätelyn kehityksen keskeisistä sisältöalueista
- lapsen yksilöllinen tukeminen opettajan, vanhempien ja moniammatillisen asiantuntijaryhmän yhteistyönä
Kouluttajat
KT, yliopistonlehtori Riitta Korhonen
Suoritustapa
Harjoitustyöt ja kirjallinen tentti, jossa tentitään kirjat, luennot sekä harjoitustöiden ja ryhmäopetuksen sisällöt.
Luento-opetus 14 t, ryhmäopetus 8 t, itsenäinen työskentely 84 t.
Kirjallisuus
Tentittävä kirjallisuus:
- Aro, T. & Laakso, M.-L. (toim.) 2011. Taaperosta taitavaksi toimijaksi. Itsesäätelytaitojen kehitys ja tukeminen. Niilo Mäki Instituutti. Jyväskylä.
- Ojala, M. 2020. Perusteita ja haasteita varhaiskasvatuksen, esiopetuksen ja koulun alun kehittämiselle erityisesti lapsen oppimisen ja kehittymisen näkökulmasta. Helsingin yliopisto.(soveltuvin osin). Verkkojulkaisu: https://helda.helsinki.fi/handle/10138/313941
- Mattinen, A. & Hannula-Sormunen, M. 2017. Lapsen matemaattinen maailma ja ajattelu.Teoksessa E. Hujala & L. Turja (toim.) Varhaiskasvatuksen käsikirja. 4. uudistettu painos. PS-kustannus.
Emoyliopisto
Turun yliopisto